תנועת אומ"ץ הגישה הבוקר תלונה דחופה לועדת האתיקה של הכנסת, בה היא טוענת כי שר האוצר, חה"כ רוני בר-און, עבר, לכאורה, על כללי האתיקה של הכנסת, בכך שלא וידא ששמו יוסר משם הפירמה של משרד עורכי הדין בה היה שותף בעבר. משרד עוה"ד ממשיך עד היום להשתמש בשמו של השר בר-און, בשם הפירמה וכך יש חשש לקידום האינטרסים של משרד הפרקליטים.
בפניית התנועה באמצעות יו"ר הנהלת אומ"ץ, אריה אבנרי, נאמר: "במשרדי תנועת אומ"ץ התקבל מכתב בו מופיע שמו של שר האוצר רוני בר-און, בשם הפירמה של משרד עורכי הדין רוני בר-און אשר אקסלרד ושות'. בהתאם להחלטת ועדת האתיקה, מיום 1.1.08, בעניין השארת שמו של חבר הכנסת בשם הפירמה, הרי שהועדה קבעה כי לשם שמירת כבוד הכנסת, באחריות חבר הכנסת לדאוג לכך ששמו יוסר משם הפירמה כל עוד הוא מכהן כחבר כנסת, אלא אם כן קיבל היתר מועדת האתיקה. נראה לנו, שהחמרה לגבי שרי ממשלה מכהנים ובכירים צריכה להיות גורפת יותר בנדון. מאחר שהכנסת עומדת לסיים את כהונתה, אנו מבקשים לדון בנושא זה בדחיפות".
אומ"ץ מודעת לכך שכללי האתיקה בנדון, אמורים להיכנס לתוקפם החל מהכנסת ה-18, אך למרות זאת החליטה להגיש את התלונה לוועדה על מנת שתדון בה כבר עתה, לאור מעמדו הרם של השר בר-און בתחום הכלכלי וההזדקקות של גופים אישיים ואילי הון למשרד האוצר.
2 מכתבי תגובה הגיעו אל אומ"ץ ב- 19/11/2008
במכתבו של חה"כ חיים אורון, יו"ר ועדת האתיקה של הכנסת, נאמר: "לאור פניה קודמת בנושא, נערכה בדיקה על ידי ועדת האתיקה שהעלתה כי לאחר שנבחר השר בר-און לחבר הכנסת ה-16, הוא פנה ביום 23.2.2003 אל עו"ד אנה שניידר, היועצת המשפטית לכנסת לשעבר, והגיש לאישורה הסדר עניינים הנוגע למעורבותו במשרד עורכי דין. בתשובתה מיום 4.3.2003, אישרה היועצת המשפטית לכנסת דאז את נוסח ההסדר כפי שהוגש לה, וסברה כי הוא עומד בתנאי חוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם, התשי"א-1951. סעיף 4.4 להסדר העניינים האמור קובע לאמור "השם המסחרי של המשרד ישא גם את שמי כאשר ברשימת עורכי הדין בנייר הפירמה לא יצויין שמי". מדוגמת נייר המכתבים שצורפה לקובלנותך עולה כי השר בר-און נהג בהתאם לאמור בהסדר העניינים. כאמור, הוועדה קיימה מספר דיונים בנושא. לפי שלסוגיה זו היבטים רחבים וייתכן והיא נוגעת לחברי כנסת רבים, פנתה הוועדה אל חברי הכנסת המעוניינים, להביע עמדתם בנושא. הפונים הוזמנו לישיבת הוועדה, בה השתתף גם השופט (בדימוס) יצחק זמיר, יושב-ראש הוועדה להכנת כללי אתיקה לחברי הכנסת. בתום הדיונים, קיבלה הוועדה החלטה עקרונית לפיה, לשם שמירה על כבוד הכנסת, באחריות חבר הכנסת לדאוג לכך ששמו יוסר משם הפירמה או העסק, כל עוד הוא מכהן כחבר הכנסת. ואולם, על אף קביעת הכלל האמור, חבר הכנסת יוכל לקבל היתר מוועדת האתיקה, להשארת שמו בשם הפירמה או העסק. ההיתר שיינתן – יכול שיהיה מותנה בתנאים על פי קביעת הוועדה. בשולי הדברים נעיר, כי ועדת האתיקה של הכנסת איננה דנה בפן האתי הנובע מכהונתם הנוספת של חברי הכנסת כשרים."
במכתבו של עו"ד אשר אקסלרד, שותפו לשעבר של שר האוצר רוני בר-און, נאמר, בין היתר: "... יצויין למען הסדר הטוב, כי בעת שהתקבלה החלטה של ועדת האתיקה של הכנסת בעניין זה ביום 1.1.08 כיהן מר רוני בר-און זה מכבר כשר בממשלת ישראל, וכמובן מאליו היתה עובדה זו ברורה לועדת האתיקה של הכנסת בעת הדיון ובעת קבלת ההחלטה בעניין.... לא יהיה זה למותר לציין כי ברמה הערכית, קיימים נימוקים כבדים משקל התומכים בעמדה לפיה יש מקום להותרת שמו של ח"כ (או שר) בשם הפירמה של משרד עורכי דין אותו ייסד ובו פעל משך שנים ארוכות. בשיחתנו הטלפונית אף העליתי בפניך שורה ארוכה של דוגמאות דומות, בהתייחס לשרים בממשלות ישראל לדורותיה, אשר כך נהגו. עוד יובהר, כי משנבחר רוני בר-און לכהן כחבר בכנסת ה-16, אישרה היועצת המשפטית של הכנסת עוד בשנת 2003 הסדר עניינים הנוגע למעורבותו במשרד עורכי-דין, ובכלל זה אושר כי השם המסחרי של המשרד יישא גם את שמו של רוני בר-און, כאשר ברשימת עורכי הדין בנייר הפירמה לא יצויין שמו. מובן כי לאור הקבוע בסעיף 11 להחלטה של ועדת האתיקה של הכנסת , ככל שיכהן מר רוני בר-און כחבר בכנסת ה-18, ודאי שיפעל בצמידות ובכפיפות לנורמה שנקבעה בהחלטה הנ"ל (25/17) של ועדת האתיקה של הכנסת, וכן יפעל כמובן בצמידות ובכפיפות לכל החלטה אחרת של ועדת האתיקה של הכנסת, ככל שתתקבל בעניינו."