תנועת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה בבקשה לחקור חשדות חמורים של אי סדרים, ופעולות בניגוד לסדרי מינהל תקינים וטוהר מידות בקרן ברל כצנלסון 06/04/2011
בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס כותב נתן להב הממונה על הפרוייקטים: 1. לתנועת אומ"ץ הגיע מידע, הכולל גם דו"ח ביקורת חקירתית של משרד ברלב ושות' רואי חשבון, מיום 10 מרץ 2011 , ובו ממצאים חמורים ביותר, המצביעים לכאורה על התנהלות בלתי ראויה של נושאי משרה ובעלי תפקידים בתאגיד, בין השאר על חשדות לפגיעה בטוהר מידות, פעילות בניגוד עניינים , חשדות להונאה במגוון פעילויות שנסקרו על ידי הביקורת. 2. דו"ח ביקורת מקיף ויסודי זה ,אף שהינו חלקי, ולא כולל את מכלול הפעילויות בקרן, ומתייחס לנושאים מההיבט החשבונאי, רק מחזק ומבסס חשדות כבדים ביותר שעלו בכתבות תחקיר בעיתונות מאוקטובר 2010, על התנהלות הגובלת לכאורה בהפקרות ציבורית, ושימוש בנכסי המדינה בכדי להיטיב עם מקורבים, חלוקת ג'ובים, ומעשים אחרים המתוארים בתחקירים ,שמקומם אינו ראוי במדינת חוק. 3. עיקרי ממצאי הדו"ח מצביעים לכאורה על החשדות הבאים : א. מכירת נכסים של קרן ברל כצנלסון למכללת בית ברל נעשתה במחיר מופחת של57,563,788 ₪ המשקפים הפחתה של 41% ! ב. בעלי תפקידים בקרן קיבלו לכאורה החלטות בחוסר סמכות, ביניהם מנכ"ל הקרן לשעבר מר ישראל קריגר ז"ל, שבין השאר מצויין שויתר על חוב של 2,500,000 ₪ חוב של המכללה לקרן, וחוב נוסף של כ 1,000,00 ₪ ועוד ויתורים תמוהים, וכמוכן גב' מאשה לובלסקי-דירקטורית , מר דודו סמיה-מנכ"ל לשעבר, שחרגו מסמכותם בהקשרים אחרים. ג. אסיפת בעלי המניות שנוהלה על ידי ח"כ איתן כבל אישרה את עיסקת מכירת נכסים למכללת בית ברל למרות שידעה שיש בכך הפחתה של עשרות מיליוני שקלים ביחס לשווי האמיתי של הנכסים, ממניעים שהגיונם הכלכלי לא ברור, והעומדים לכאורה בניגוד לטובת התאגיד. ד. חשד להעלמות עיין של נושאי משרה בכירים בקרן מהפרות הסכמים מצד מכללת בית ברל, בין השאר בהערכת עלויות ארכיב מפלגת העבודה, שהוערך על ידי הביקורת במעל 2,000,000 ₪ ,אי הקמת הקתדרה על שם ברל כצנלסון שהוערך בסכום של כ 5,500,000 ₪, סכומים אלה ואחרים משקפים הפחתה נוספת בתמורות שהועברו לקרן בגין עיסקת המכירה. ה. חשד לפעולות בניגוד לסדרי מינהל תקינים עד כדי חשד לפלילים לכאורה, ע"י עובד הקרן גב' רעיה בירן בהקשר להתנהלותה בנושא הקמת אתר האינטרנט החדש של הקרן. ו. חשד לכאורה לקשירת קשר בין המנכ"ל לשעבר מר ישראל קליגר ז"ל לבין השמאי שהעריך את שווי הנכסים לצורך המכירה, לצורך הערכת שווי בחסר ,בידיעה מראש שהיא שגויה, מתוך כוונה להטעות את הדירקטורים ובעלי המניות, או בכדי לשרת אינטרסים אחרים, שאינם ברורים, אך יש בהם לכאורה כדי לפגוע באינטרסים של הקרן. ז. שורה של כשלים מינהליים בנושאים אחרים כמו דמי שכירות תמוהים,ניהול נושאי החניות ועוד תחומים היוצרים רושם קשה של ניהול לקוי, המפורטים בגוף הדו"ח. ח. מפלגת העבודה חייבת לקרן סך של כ 430,000 ₪ שלא שולמו, ולא נראה שנעשה מאמץ כלשהו לגבותם. 4. בנוסף לממצאי הדו"ח, ממידע אחר שהגיע לאומ"ץ התברר כי גב' דונסקי עפרה- דירקטורית בקרן ברל כצנלסון, משמשת גם כדירקטורית בקאונטרי קלאב השרון- בית ברל, שהוא אחד השוכרים הבעייתיים ביותר של הקרן , עובדה הנראית על פניה כניגוד עניינים. 5. מדו"ח רשם החברות עולה כי הקרן לא הגישה דו"ח שנתי לרשם החברות מאז שנת 2003 ! 6. מכלול הנושאים הנסקרים בדו"ח, בין באופן ישיר ובין באופן עקיף מעלים תהיות רבות במישור הציבורי והערכי, הראויות לבדיקה יסודית ולהסקת מסקנות ברמה הלאומית. 7. בין אם מדובר במקרקעין בשטח של כ 1080 דונם כמצוין בדו"ח הביקורת, או ב 1400 דונם כמופיע בכתבות תחקיר בהקשר, לית מאן דפליג, כי מדובר על נכס שהוא רכוש המדינה, שערכו הכלכלי הוא למעלה ממיליארד שקל, הנמצא בלב המטרופולין העירוני של גוש המרכז. 8. פעילויות הקרן כפי שמשתקפות בדו"ח הביקורת, ושימושה במקרקעין שהוחכרו ממינהל מקרקעי ישראל, כמו השכרת שטחים לקאונטרי קלאב, לבתי קפה, גני אירועים, שטחים חקלאיים לעיבוד על ידי גופים חיצוניים (דמאן),השכרת דירות למגורים, חורגים בסטייה ניכרת ממטרות הקרן כפי שהוגדרו כמפורט אצל רשם החברות, לאמור : "מטרות ציבוריות בלבד (חברה לתועלת הציבור)-לייסד ולנהל קרן על שם ברל כצנלסון להקמת בית מדרש למדריכי נוער ופעילים, להוציא לאור את כתבי ברל כצנלסון וכתבי מנהיגיה של מפלגת העבודה והוגי דעות מבין שורותיה," וקיים ספק גדול אם השימושים הנעשים בשטח מותרים על פי הסכם החכירה עם מינהל מקרקעי ישראל. 9. למרות שעל פי נתוני הדו"ח שני הסכמי החכירה הקיימים עם מינהל מקרקעי ישראל, מסתיימים ב 2013 וב2027, הרי ש הסכם "המכירה" של נכסי הקרן למכללת בית ברל מתפרש הרחק אל מעבר לתקופת החכירה הקיימת, ואנו מסופקים אם המינהל אישר את חכירת ההמשך מעבר להסכם הקיים מראש, והאם אישור זה ככל שהוא קיים הינו חוקי.התנהלות קרן ברל כצנלסון נראות על פניה, כאילו היא הבעלים לצמיתות בנכסי המדינה, והיא עושה בהם כראות עיניה. 10. בכל הכבוד הראוי למורשתו של ברל כצנלסון, ולמורשתה של מפלגת העבודה, לאור כל מה שמשתקף מהדו"ח המצ"ב ומהתנהלות הקרן גם על פי התחקירים שפורסמו, ומידע אחר, ומנגד, בראיית צרכי כלל תושבי המדינה, לאור המחסור במשאבי קרקע ומחירם בייחוד באזור המרכז, נראה לתנועת אומ"ץ כי יש לבחון בראייה שקולה ונטולת פניות, כשטובת כלל הציבור עומדת לעיני מקבלי ההחלטות, אם העמדת נכסים לאומיים וקרקע זמינה ומפותחת בשווי של מעל מיליארד שקל, יועמדו לרשות גוף המייצג היום סקטור מצומצם ביותר, למטרות פוליטיות מובהקות, בצורה בלתי שוויונית. 11. מבלי לנקוט עמדה פוליטית זו או אחרת, אומ"ץ סבורה, במיוחד לאור מה שמתגלה בנושא התנהלות הקרן, כי ראוי שהמדינה תקבל חזרה לחזקתה את הנכס, כתום תקופת החכירה, ותעשה בו שימוש ראוי וצודק לטובת כלל תושבי מדינת ישראל. 12. בשל גודלו של מסמך הביקורת החקירתית של רו"ח ברלב, אנו נעביר את עותקו למבקר בדואר רשום. 13. אומ"ץ מבקשת את בדיקתו של משרד מבקר המדינה של הנושאים שהועלו, והתייחסותו בהקדם.