|
מכרז קרונות רכבת – אי השלמת חקירה 07/12/2008
תנועת אומ"ץ טיפלה במרוצת השנים האחרונות בשורה של נושאים הקשורים לרכבת ישראל ובהם: כשלים ארגוניים וניהוליים, חשדות לפגיעה בטוהר המידות, חשדות לשחיתות. בנוסף, התנועה היתה גורם מאיץ בהחלטה להביא לסיום תפקידו של יו"ר הרכבת מר משה ליאון. הבוקר (7.12.08) פנתה תנועת אומ"ץ אל היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, בדרישה שיתערב באופן מיידי להשלמת החקירה בעניין מכרז קרונות רכבת.
במכתב ששיגר יו"ר הנהלת אומ"ץ, אריה אבנרי, נאמר בין היתר: "לפני יותר משנתיים, פנתה אומ"ץ למבקר המדינה ולמשטרת ישראל והעלתה על סדר היום דרישה לחקירת אי סדרים במכרז קרונות הרכבת, שבהם היו מעורבים מר משה ליאון, לשעבר יו"ר חברת הרכבת ועופר לינצ'בסקי, לשעבר מנכ"ל הרכבת ולשעבר מנכ"ל "סימנס" ישראל, שנגדו נפתחה חקירה על חשד למתן שוחד במכרז הטורבינות בחברת החשמל. בתשובה לפנייתנו נמסר לנו, כי נערכת חקירה בנושא זה ע"י המשטרה ובדיקה ע"י מבקר המדינה. כעבור זמן, נמסר לנו שהחקירה הוקפאה עקב ההסדר שהגיעו עם מנכ"ל "סימנס" בתמורה להסכמתו להיות עד המדינה בפרשת חברת החשמל. במאמר בעיתון "גלובס" מ 28.11.08 נכתב: "בענף התחבורה מתחו בעבר ביקורת על החלטת הרכבת שלא לרכוש קרונות דו–קומתיים נוספים במסגרת המכרז...." וזאת על רקע החלטת הרכבת בימים אלה לרכוש קרונות דו–קומתיים. לפני יותר משנתיים תוצאות המכרז היו בניגוד למגמה עולמית המעדיפה קרונות דו–קומתיים. יו"ר הרכבת מר ליאון ומנכ"ל הרכבת העדיפו קרונות חד-קומתיים, דבר שגרם להרמת גבה של בעלי מקצוע שטענו שהבחירה הינה בבחינת בכייה לדורות, ואכן התוצאות העגומות ניכרות היום בשטח. הזכייה בחברת "סימנס" כספקית הקרונות החד-קומתיים (שהיום כבר ברור יותר ששוחד כמקדם עסקי היה די מקובל בחברה ויש האשמות בכמה מדינות בעולם ו–"סימנס" אף שילמה קנסות כבדים בהתנהלות הנ"ל) היתה, כאמור, תמוהה לדעת המבינים בנושא בארץ ובחו"ל. בכיר ברכבת העיד כי יועצים חיצוניים אף תמכו והעדיפו רכישת קרונות דו-קומתיים,אך כאמור הנהלת הרכבת התעלמה מהייעוץ שהיא הזמינה. לתנועת אומ"ץ נודע כי במהלך תהליך המכרז התעוררו סימני שאלה נוספים לגבי כמה תופעות, ביניהן: הגשת הצעות מחיר שלוש פעמים בניגוד למקובל במכרזים גדולים, העדפת ייצור בסלובניה במקום בגרמניה, התאמות טכניות לדרישות "סימנס",ועוד. כל זה הועבר זה מכבר למבקר המדינה, שהעביר למשטרת ישראל את החקירה מאחר והיה יותר מחשד סביר לאי סדרים, לכאורה, במכרז ובבחירת הזוכה. כאמור, מנכ"ל "סימנס" ישראל הודה, עפ"י פרסומים בכלי התקשורת, בתשלום שוחד, לכאורה, לבכירים לשעבר בחברת החשמל וכנראה חתם על הסכם עם הפרקליטות לשמש כעד מדינה. ולמרות זאת החקירה עדיין תקועה ולא ברור מי מבין הבכירים ברכבת יועמד לדין.
הפרשה נראית על פניה עגומה לאור העובדה ש"סימנס", שאמורה היתה להתחיל לספק קרונות ראשונים בספטמבר 2007 (לעת עתה איחור של 16 חודשים) לא סיפקה את הקרונות הללו וטרם ידוע מתי תתחיל לספק, כנראה בגלל קשיים טכניים שנתגלו במהלך מבחני כשירות הקרונות והקטרים. לדברי בכיר ברכבת ישראל, קיימות במקביל טענות קשות על האיכות הטכנית והתאמת הקרונות לתשתיות הרכבת. על פניו נראה כי פרויקט הקרונות החד-קומתיים בעלות של כמיליארד ₪ היה מבוסס על שיקולים זרים ולא עניניים של בעלי עניין והנהלת הרכבת, בראשות מר ליאון ומר לינצ'בסקי וכל זאת בחשד, לכאורה לטובות הנאה. תנועת אומ"ץ סבורה שפרשה זו חייבת להיחקר על מנת לברר באם אמנם בכירים ברכבת ובהם יו"ר הדירקטוריון לשעבר משה לאון ומנכ"ל הרכבת לשעבר מר עופר ליצ'בסקי, החשודים בקבלת טובות הנאה, אמנם ביצעו את העבירות הלכה למעשה ויש מקום למצות עימם את הדין."
העתקים למכתב זה נשלחו לשאול מופז – שר התחבורה, למבקר המדינה - השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, רב ניצב דוד כהן - מפכ"ל המשטרה ולניצב יוחנן דנינו – ראש אגף חקירות ומודיעין.
לדף קודם / לראש הדף
|