אומ"ץ מבקשת ממבקר המדינה לכלול בביקורת את תקציב שיקום מערך הכבאות – ומערך הכיבוי האווירי 18/05/2011
בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה כותב נתן להב הממונה על הפרוייקטים: 1. מאחר ומשרד המבקר, עורך בימים אלה ביקורת ומעקב בנושא תפקודו של מערך כיבוי האש במדינה בהקשר לאסון הכרמל, ובה בעת מתוכננים שינויים ארגוניים ושינויי היערכות,מצאה תנועת אומ"ץ לנכון להפנות למבקר מספר סוגיות , שלצערנו הרב, לא זכו להתייחסות של המשרדים הנוגעים, ואנו מאמינים כי התנהלות בלתי ראויה זו של המשרדים הנוגעים, לא תוכל להתבצע מול משרד מבקר המדינה, מה גם שהביקורת המבוצעת הינה ברמה מערכתית ולאומית, ולא פניה נקודתית כמו זו של אומ"ץ. 2. לאחר אסון השריפה בכרמל, בלהט הראיונות העיתונאיים, הספינים התקשורתיים, והדיבורים על שינויים במערך הכיבוי הארצי, והפעילויות החפוזות בהקשר לנושא התקצוב, התעורר חשש כבד ביותר, במיוחד לנוכח העובדה שלא פורסמו פרטים, כי מדובר בפעילות תזזיתית הבאה מתוך לחצים ציבוריים וחשש מדעת הקהל, תוך ויתור על עבודה יסודית, והחלטות הנשענות על עבודת מטה סדורה יסודית ושקולה, המתבססת על תשתית של ידע וניסיון מהשורה הראשונה של גורמים מקצועיים בארץ ובעולם. 3. לאור האמור, פנתה אומ"ץ ביום 6 בינואר לשר האוצר ד"ר יובל שטייניץ לקבלת פרטים בהקשר לתקצוב עליו הוצהר בתקשורת של מערך הכבאות הארצי (עותק המכתב מצ"ב), תוך הדגשה שמדובר במהלך בעל חשיבות לאומית עליונה,עם השלכות לטווח ארוך, תוך ציון (סע' 7 למכתבנו) כי " שיקום מערך לאומי חיוני, אינו יכול ואסור שיהיה נושא לספינים וגחמות אישיות, ובוודאי לא לשליפות מן המותן,ועם כל תחושת החירום...אסור שהליך זה ייעשה בצורה נמהרת, ובלי בחינה ותכנון מקצועי ברמה הגבוהה ביותר...אנו עוסקים בנושא של פיקוח נפש, ומדובר בהרבה נפשות, ואין מקום לכל טעות שמקורה בקלות ראש ובפזיזות בלתי מבוקרת". 4. מיותר לציין כי פנייתנו לשר האוצר, לא נענתה, ואף לא זכתה לכל התייחסות, דבר שרק מחזק את התחושה הקשה, כי מעשיה של הממשלה וראשה, בהקשר זה לפחות, סוף המעשה אינו במחשבה תחילה, ומהלכים לאומיים לתפיסתנו אסור שייעשו באילתורי ניסוי ותעייה. 5. חששותיה של אומ"ץ התעצמו, גם נוכח הליך רכישת טייסת כיבוי האש החדשה,( MICRO TANKER) מפרט המטוסים שנרכש, הכפיפות הפיקודית הניהולית והתפעולית, על פי מה שפורסם, שספק אם נעשו משיקולים מקצועיים ראויים, תוך בחינת כל החלופות הראויות ומשיקולי עלות תועלת למדינה ולאזרחיה, ואיננו יכולים להשתחרר מהתחושה, לאור ידיעתנו על אלטרנטיבות שהוצעו, כי מאחורי ההחלטה עמדו שיקולים זרים לכאורה, ולא טובת המדינה. 6. תנועת אומ"ץ מסופקת אם למשל נשקלו אלטרנטיבות יעילות וזולות יותר שהוצעו בעבר למערך הכיבוי בארץ כמו ערכות המותקנות על מטוסי ההרקולס MAFFS-2 MODULAR AIRBORNE FIRE FIGHTING SYSTEM FOR C-130 HERCULES , או אלטרנטיבות אחרות, והאם נבחנה בצורה שקולה עובדת הסרבול וההעמסה המיותרת,שטייסת הכיבוי גורמת לחיל האוויר, ועוד היבטים. 7. במקביל פנתה אומ"ץ לראש הממשלה לצורך קבלת פרטים בדבר עלויות מטוסי הכיבוי מחו"ל, שהוזמנו לכיבוי השריפה בכרמל,(עותק המכתב לרה"מ מצ"ב), ולהפתעתנו, בניגוד למידע שהגיע לאומ"ץ, הגיבה יועצת משפטית בכירה במשרד ראש הממשלה, כי התשלום היחיד לגורם מחו"ל היה לחברת EVERGREEN בעלי הסופר טנקר. (עותק תשובתה מצ"ב). 8. אנו מבקשים מהמבקר לכלול בביקורתו הנוכחית של תיפקוד והיערכות מערך כיבוי האש וכוחות ההצלה באסון הכרמל, גם את הנושאים והאספקטים שהועלו במכתבינו לשר האוצר ולראש הממשלה.שהשלכותיהם יהיו בעלי משמעות של התמודדות עתידית, עם סכנות וסיכונים בעתיד, כולל פעילויות מלחמתיות,פח"ע, חומרים מסוכנים (אמוניה ו-כ"ו), שריפות יער ובאזורים אורבאניים ועוד. לוטה: - מכתב לשר האוצר מיום 6 ינואר 2011 - מכתב לרה"מ מיום 26 דצמבר 2010 - תשובת יוע"מ משרד רה"מ מ 3 אפריל 2011