|
עמדת אומ"ץ לדו"ח מבקר המדינה על כשלי הניהול של רשות השידור 29/05/2011
בשנים האחרונות טיפלה תנועת אומ"ץ בהרחבה רבה בתופעות פסולות רבות ברשות השידור בנושאי ניהול כושל, בזבוז כספי ציבור, מינויים לא ראויים, מכרזים לא תקינים, הטבות למקורבים למיניהם וכיוצא בזה. במסגרת זו הגישה אומ"ץ תלונות רבות למבקר המדינה שהיו מלוות במסמכים ובעובדות למכביר ולקראת הכנת דו"ח המבקר בנושא רשות השידור הועברו על ידינו חומרים רלוונטיים שחלקם מצאו את ביטויים בדו"ח המבקר. לצערנו, אולי בגלל עומס החומרים שהיה מונח בפני המבקר, לא זכו חלק מהם לאזכור בדו"ח, אף כי טופלו בדרך זו או אחרת ע"י המבקר. אומ"ץ מתכוונת להעלות אותה מחדש על סדר היום הציבורי. לגבי דו"ח המבקר מבקשת אומ"ץ להבהיר את הנקודות הבאות: א. שורש כל הרע בקלקולים שחלו ברשות בשנים האחרונות קשור בניסיונות הכושלים החוזרים ונשנים לבצע את הרפורמה שבמהלכה אמורים היו להיות מפוטרים 700 עובדי הרשות ולהתבצע שורה של שינויים מהותיים בדרכי עבודתה ובאיוש כוח האדם. למרות שנחתמו בחודשים האחרונים כמה הסכמים עם אגודת העיתונאים בירושלים ועם ועדי העובדים בסקטורים השונים, תהליך מימוש הרפורמה צולע וקצב ביצועה רחוק מלהניח את הדעת. נראה שיש צורך דחוף שמשרדי ממשלה הנוגעים בדבר, לרבות משרד האוצר, ינקטו בכל הצעדים הדרושים למימוש סופי של הרפורמה כדי שאי השלמת הרפורמה תשמש יותר כאמצעי לכיסוי כשלים נוספים ברשות. ב. השגיאה הבסיסית בחישוב התקציבים של הרשות היא הסכום העולה על 100 מיליון ₪ בשנה והיא אינה יכולה לעבור ללא דיון נוקב בסוגיה זו למרות העובדה שרשות השידור פעלה ללא תקציב מאושר וחרף טענתה כי התקציב קוצץ בלמעלה מ 40%. מן הדין שנושא זה ייבדק ע"י גורם מקצועי על מנת לברר את מקור התקלה... יצוין כי הרשות לא הגישה הצעת תקציב חדשה לשנת 2010. ג. דו"ח המבקר מצביע על האחראים על מחדלי ניהול חמורים שפגעו פגיעה קשה בפרנסתם של עובדי הרשות. בהקשר לכך מבקשת אומ"ץ לציין את הפסקת השידורים ב- 23:00 במהלך 2010, למשך תקופה של שלושה חודשים ובמקביל את הוצאתם של עובדים לחופשות כפויות בנימוק של חסכון כספי שבדיעבד התברר כבלתי רלוונטי. ד. למרבה הצער, הפכה הרשות למקור ליצירת כוח תקשורתי ופוליטי לשרים, חברי כנסת וגורמי שלטון אחרים כפי שמציין המבקר. על פי המידע המצוי בידינו תופעה זו נמשכת ביתר שאת לרבות קשרים סמויים עם עובדים בכירים ברשות לבין אישים פוליטיים, דבר המוצא את ביטויו בין השאר בריבוי הופעתם במשדרי אקטואליה שונים. ה. למרבה ההפתעה כיהנו בשנים האחרונות מנהלים בכירים במשך תקופות ממושכות מבלי שיעברו תהליך של מכרז. העובדה שפורסמו באחרונה מכרזים לתפקידים אלה ולתפקידים נוספים מחייבת יצירת מנגנון פיקוח על מנת שהמכרזים יהיו תקינים ולא יבחרו אנשי שלומנו. בהקשר לכך, מפנה אומ"ץ אצבע מאשימה גם כלפי אגודות העיתונאים בירושלים ות"א ששיתפו פעולה עם המנכ"לים. ו. על פי חוק רשות השידור עתה מחויבת הרשות לרכוש לא פחות מ- 36% מהוצאותיה השנתיות לצורך רכישת הפקות מקומיות ובמקביל היה עליה להדגיש שיעור מסוים לרכישת סרטי תעודה מקומיים. במציאות התברר כי הסכומים שהוצאו בפועל היו נמוכים בהרבה והעובדה ששרים בממשלה נתנו היתרים לכך אינה מכסה על התופעה הפסולה הזו שעדיין נמשכת. ז. היתר לעובדי רשות השידור לעבוד בעבודות נוספות או לכתוב מאמרים, נותר עדיין פרוץ ויש צורך ליצור מנגנון שיפקח על הנושא בצורה מסודרת. לסיכום, תנועת אומ"ץ סבורה שדו"ח המבקר על רשות השידור הינו חמור ביותר ואי אפשר להתעלם מהשלכותיו. התשובות הדחוקות שחלקן היו בלתי משכנעות שניתנו ע"י המנכ"ל הפורש של הרשות, מוטי שקלר, שהינו הציר המרכזי בדו"ח למבקר המדינה, מחייבות לדעתנו הסקת מסקנות אישיות מיידיות. אבל, מאחר ששקלר עומד לפרוש בחודש יולי הקרוב, נראה לנו שהרע במיעוטו הוא שהמנכ"ל הפורש לא יהיה מעורב בפעולות של הרשות לטווח ארוך, לרבות מכרזים חדשים, מינויים של עובדים בכירים, קביעת תכנים וכיוצ"ב. במקום זאת, עדיף ששקלר יתמקד עד לפרישתו בהמשך ביצוע התיקונים של הליקויים כפי שהתחייב בדברי תגובתו לדו"ח המבקר.
לדף קודם / לראש הדף
|