|
תנועת אומ"ץ ביקשה ממבקר המדינה להורות על ביצוע ביקורת מעמיקה של התנהלות משרד התיירות/חמ"ת ומועצת מגילות ולנקוט אמצעים אם נדרש 23/04/2014
בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה כותב חבר צוות פרוייקטים של התנועה שאול שני: בתאריך 18.8.2009 החליטה ועדת הצת"פ במשרד התיירות לאשר תקצוב עבור "הנגשת הים הנסוג בים המלח". בהחלטה נקבע כי תקצוב הפרויקטים מותנה במצ'ינג של מועצת מגילות בשיעור 40%. במהלך השנים 2009-2012 העביר המשרד לחברה הממשלתית לתיירות להל"ן חמ"ת הזמנות עבודה בסך כולל של מעל 21 מיליון ₪ עבור פרויקט זה. ההזמנות בוצעו בפועל עיי המועצה, אשר תוקצבה ישירות ע"י החמ"ת. ביוני 2013 פורסם דו"ח ביקורת בנושא אשר נערכה ע"י משרד רו"ח שמידט, בן צבי ושו"ת לבקשת חשב משרד התיירות. העתק הדו"ח הגיע לידיעת תנועת אומ"ץ וממנו עולים ממצאים חמורים המחייבים לדעתנו את התערבות כבודו. הביקורת בדקה התנהלותם של ארבעה פרויקטים: שני פרויקטים אשר הסתיימו עד מועד הביקורת והתשלום בגינם שולם ע"י משרד התיירות- בחופים קליה ומינרל. שני פרויקטים שהסתיימו בסוף 2012 וחלק מהתשלום עבורם עוכב עד סיום הבדיקה- בחופים ביאנקי ונווה מדבר. להל"ן עיקרי הממצאים: מועצת מגילות פעלה לכאורה, בניגוד להסכם שנחתם בינה לבין החמ"ת: א. המועצה מינתה מפקח לפרויקטים באופן חד צדדי בניגוד להסכם בו נאמר שהמינוי יבוצע בשיתוף והסכמת שני הצדדים למרות זאת מונה מהנדס מפקח ללא מכרז, ללא התייעצות עם החמ"ת ולכאורה ללא ידיעתה. ב. בין המפקח הנבחר, ראש המועצה , הגזבר ומנהל הפרויקטים של המועצה קיים לכאורה קשר הקודם להתקשרות זו, שכן כולם בני קיבוץ קליה. במהלך הביקורת הוצגו בפני המבקר מצגי שווא, לכאורה, על פיהם עיכוב התשלום לקבלן המבצע קריטי בשל תביעה כספית של הקבלן. בנוסף למיצגים אלה שהתבררו כלא נכונים הופעלו על הביקורת לחצים בניסיון למנוע קיום הביקורת על תשלומים שהועברו למועצה, ועל הפרויקטים שהסתיימו ושולמו, אך ללא ביקורת משרד התיירות/החמ"ת. מועצת מגילות לא ביקשה מהקבלן הזוכה ערבות מכרז/ ערבות ביצוע/ערבות טיב בניגוד לתנאי המכרז. כמו כן לא בדקה ולא פסלה המועצה הצעות הקבלן, אף שהיה עליה לעשות כן בשל מחירן הנמוך והלא סביר. לא נמצאו ראיות לקיומם של פיקוח ובדיקות כנדרש, על הפרויקטים והחשבונות הסופיים. לדוגמא - נמצא כי בחשבון הסופי נמצא חיוב בגין סלילת אספלט בהיקף של 11,329 מ"ר ואשר תמורתו שולם סך 762,238 ₪. הביקורת מצאה לאחר מדידות בשטח בסיוע חברת פיקוח בניה כי בפועל בוצעה סלילת אספלט בהיקף של כ- 5,000 מ"ר בלבד. חלק מהותי מכספי הפרויקטים הושקעו בשיפורים במתחמי הרחצה השונים (בבעלות פרטית), לרווחת המפעילים/זכיינים ולא לפרויקט הנגשת הים הנסוג. בחוף מינרל - הוקמו מערכת סניקה, שירותים ועוד ,סה"כ הושקעו כ – 5 מיליוני ₪ עבור "תשתיות ושירותי חוף" ולא הנגשת הים הנסוג. בחוף קליה - הושקעו 600 מאות אלפי ₪ בגינון ומערכות השקיה. בחוף נווה מדבר - בוצעו עבודות לבקשת המפעיל. בחוף ביאנקי - מתחם המשמש כמתחם אירוח הכולל מסעדה , צימרים ורחבת קמפינג המופעלים ע"י זכיינית. שופצה והורחבה החנייה המשמשת את המתחם. חשוב לציין כי המסעדה והצימרים במתחם פועלים ללא היתרי בניה. פיקוח הרשויות על הפרויקטים החמ"ת לא קיימה מעקב פיקוח לווי או תיעוד של הפרויקטים. חוזי ההתקשרות של החמ"ת עם המועצה לא פרטו את תוכן הפרויקטים ולא חייבו את המועצה לתוכנית או מפרט כלשהו. מקריאת דו"ח המבקר ניתן לראות כי משרד התיירות לא פיקח כראוי על פעילות החמ"ת אשר לקחה כסף ציבורי, העבירה אותו לרשות מקומית ללא פיקוח ולבסוף הכסף יועד לשיפוצי נכסים של גופים פרטיים. אופן ההתקשרות עם הקבלן המבצע והפיקוח על עבודתו כולל בדיקת חשבונות סופיים לקוי ויתכן כי גובל בפלילים. תנועת אומ"ץ מבקשת מכבודו להורות על ביצוע ביקורת מעמיקה של התנהלות משרד התיירות/חמ"ת ומועצת מגילות ונקיטת אמצעים אם נדרש. העתקים: ח"כ עוזי לנדאו – שר התיירות
לדף קודם / לראש הדף
|