|
אומ"ץ: חקירת חשדות לשחיתות ברכבת ישראל 13/07/2014
בפנייה של תנועת אומ"ץ אל היועץ המשפטי לממשלה כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי: תנועת אומ"ץ טיפלה במרוצת השנים האחרונות בשורה של נושאים הקשורים לרכבת ישראל ובהם: כשלים ארגוניים וניהוליים, חשדות לפגיעה בטוהר המידות, חשדות לשחיתות. בנוסף, התנועה הייתה גורם מאיץ בהחלטה להביא לסיום תפקידו של יו"ר הרכבת מר משה ליאון. בשעתו פנתה אומ"ץ אל היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, עו"ד מני מזוז, בדרישה שיתערב באופן מיידי להשלמת החקירה בעניין מכרז קרונות רכבת. בפנייה נאמר בין היתר: "אומ"ץ פנתה למבקר המדינה ולמשטרת ישראל והעלתה על סדר היום דרישה לחקירת אי סדרים במכרז קרונות הרכבת, שבהם היו מעורבים לכאורה מר משה ליאון, לשעבר יו"ר חברת הרכבת ועופר לינצ'בסקי, לשעבר מנכ"ל הרכבת ולשעבר מנכ"ל "סימנס" ישראל, שנגדו נפתחה חקירה על חשד למתן שוחד במכרז הטורבינות בחברת החשמל". בתשובה לפנייתנו נמסר לנו, כי נערכת חקירה בנושא זה ע"י המשטרה ובדיקה ע"י מבקר המדינה. כעבור זמן, נמסר לנו שהחקירה הוקפאה עקב ההסדר שהגיעו עם מנכ"ל "סימנס" בתמורה להסכמתו להיות עד המדינה בפרשת חברת החשמל. לאחר מכן התברר שתוצאות המכרז היו בניגוד למגמה עולמית המעדיפה קרונות דו–קומתיים. יו"ר הרכבת מר ליאון ומנכ"ל הרכבת העדיפו קרונות חד-קומתיים, דבר שגרם להרמת גבה של בעלי מקצוע שטענו שהבחירה הינה בבחינת בכייה לדורות, ואכן התוצאות העגומות ניכרות היום בשטח. הזכייה בחברת "סימנס" כספקית הקרונות החד-קומתיים (שהיום כבר ברור יותר ששוחד כמקדם עסקי היה די מקובל בחברה ויש האשמות בכמה מדינות בעולם ו–"סימנס" אף שילמה קנסות כבדים בהתנהלות הנ"ל) היתה, כאמור, תמוהה לדעת המבינים בנושא בארץ ובחו"ל. בכיר ברכבת העיד כי יועצים חיצוניים אף תמכו והעדיפו רכישת קרונות דו-קומתיים,אך כאמור הנהלת הרכבת התעלמה מהייעוץ שהיא הזמינה. לאומ"ץ נודע כי במהלך תהליך המכרז התעוררו סימני שאלה נוספים לגבי כמה תופעות, ביניהן: הגשת הצעות מחיר שלוש פעמים בניגוד למקובל במכרזים גדולים, העדפת ייצור בסלובניה במקום בגרמניה, התאמות טכניות לדרישות "סימנס",ועוד. לדברי בכיר ברכבת ישראל, היו קיימות טענות על האיכות הטכנית והתאמת הקרונות לתשתיות הרכבת. החומרים הללו הועברו בשעתו למבקר המדינה, שהעביר למשטרת ישראל את החקירה מאחר והיה יותר מחשד סביר לאי סדרים, לכאורה, במכרז ובבחירת הזוכה. על פניו נראה כי פרויקט הקרונות החד-קומתיים בעלות של כמיליארד ₪ היה מבוסס על שיקולים זרים ולא ענייניים של בעלי עניין והנהלת הרכבת, בראשות מר ליאון ומר לינצ'בסקי וכל זאת בחשד, לכאורה לטובות הנאה. אומ"ץ סבורה שפרשה זו חייבת להיחקר על מנת לברר באם אמנם בכירים ברכבת ובהם יו"ר הדירקטוריון לשעבר משה לאון ומנכ"ל הרכבת לשעבר מר עופר ליצ'בסקי, קבלו טובות הנאה מחברת סימנס.
לדף קודם / לראש הדף
|