בקשה דחופה למניעת הסכמים פסולים בבחירות לרשויות המקומיות 28/10/2018
יו"ר תנועת אומ"ץ, פליצ'ה פנחס פלד ויו"ר ועדת השלטון המקומי באומ"ץ, ד"ר שמעון זילברשלג פנו ליועמ"ש לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט בבקשה דחופה להידרש לנושא למניעת הסכמים פסולים בבחירות לרשויות המקומיות כדלקמן:
"
1. הסכמים פוליטיים ברשויות המקומיות בין רשימות ומועמדים לפני הבחירות ולאחריהן הם אומנם דבר שכיח אך חייב להיעשות במסגרת החוק ומינהל תקין. לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה (1.1911) המתבססת על פסיקות בית המשפט העליון, נאסרו הסכמים פוליטיים הכוללים הבטחת מישרות בשכר.
2. ההנחיה המדוברת מצטטת את כבוד הנשיא שמגר בבג"ץ 2285/93 שכותב: " בעוד הסכמה לחלוקת תפקידים במסגרת הסכם קואליציוני אינה נחשבת לפסולה בתורת שכזו, הבטחת טובת הנאה חומרית לאדם או לגוף פוליטי בתמורה להסכמה פוליטית כזו או אחרת הינה פסולה בתכלית." יצויין כי ההנחייה מדגישה כי ככל שההסכם הפוליטי הפסול נערך עובר לבחירות, יתכן שתהיה לו השלכה על תקפותן.
3. אנו שומעים חדשות לבקרים על הסכמים פוליטיים לקראת הבחירות לרשויות המקומיות שבהם מסוכם בכתב או בע"פ על מתן של סגן ראש עיר בשכר לרשימה זו או אחרת. מדוע למשל, לא יכולה הרשימה להסתפק בהבטחה לתפקיד סגן ראש עיר ללא הבטחה לשכר? לדעת תנועת אומ"ץ הבטחה מסוג זו היא דוגמה ברורה להבטחת מתן טובת הנאה חומרית גם אם לא מצויין בהסכם מי יהיה האדם שיזכה במישרה המדוברת. תמוה, מדוע מתעקשת רשימה או מועמדה על תפקיד בשכר אלא אם כן מדובר במתן טובת הנאה לאחד מחברי הרשימה?
4. תנועת אומ"ץ מבקשת מכבודו להידרש לנושא בדחיפות ולהבהיר ברבים כי הסכם פוליטי שכזה הכולל הבטחה לתפקיד כאשר מצויין בהסכם כי התפקיד יהיה בשכר, הוא פסול מעיקרו ואף עלול להשפיע על תקפות הבחירות.
5. אנו דורשים כי אם ימונו לאחר הבחירות סגני ראש עיר בשכר המבוססים על הסכמים שכאלו, תופסק כהונתם לאלתר ובכך ימנע פגיעה חמורה בחוק ובטוהר המידות הציבורי.
6. בשל דוחק השעה והקירבה למועד הבחירות, נודה לכבודו באם יוציא הנחיה מידית בנושא לכל הרשימות הרצות לבחירות וליועצים המשפטיים ברשויות המקומיות. "
לדף קודם / לראש הדף
|