שינויים דרסטיים בוועדה למינוי שופטים 11/03/2020
הבוקר יו"ר תנועת אומ"ץ - פליצ'ה (פנחס) פלד ויו"ר המועצה הציבורית שליד אומ"ץ - עו"ד יצחק מינא פנו במכתב לגורמים הבאים:
- יו"ר הכנסת - ח"כ יולי אדלשטיין
- שר המשפטים אמיר אוחנה
- היועמ"ש לממשלה ד"ר מנדלבליט
- מ"מ פרקליט המדינה עו"ד דן אלדד
בנושא שינויים דרסטיים בוועדה למינוי שופטים, כדלקמן:
"
תנועת אומ"ץ, אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי, מתכבדים לפנות אליכם כדלקמן:
1. מזה זמן רב שאנו עדים לאי סדרים והמלצות שרירותיות לגבי מועמדים לשיפוט.
2. די אם נציין את פרשת השופטת קרייף ופרשיות אחרות התלויות ועומדות.
3. הליך בחירת שופטים בישראל מצוי במחלוקת ציבורית. ההליך, שרובו המוחלט נעשה בחדרי חדרים, נעדר שקיפות, נעדר פרוטוקולים המשקפים את הדיון וגורם לכך שבחירת השופט אינה בהכרח על פי כישוריו אלא על פי קשריו.
4. תמלילי דיונים פנימיים, שנחשפו לאחרונה, מלמדים על יחסי כוחות שבין חברי כנסת לנציגי לשכת עורכי הדין והשופטים בוועדה.
5. כך למשל, התאפשר מינויה של השופטת אתי רייף והתוצאה היא שגם היא וגם יו"ר הלשכה לשעבר מועמדים לדין על עבירות של מתן שוחד והפרת אמונים.
6. הליך מינוי השופטים בישראל הינו מורכב וכולל חמישה שלבים:
הראשון – הגשת טופס מועמדות.
השני – ועדת משנה ראשונה בה משתתפים שופט בית המשפט העליון, חבר כנסת ונציג לשכת עורכי הדין.
השלישי – קורס שפיטה שנמשך כשבוע בנווה אילן ומועבר על ידי שני שופטי בית המשפט המחוזי ושופט בית המשפט העליון. כמו כן, משתתף בקורס משקיף מטעם לשכת עורכי הדין ושני פסיכולוגים תעסוקתיים. בסוף הקורס, מקבל המועמד ציון, וועדת משנה שנייה מחליטה אם לכלול את שמו במאגר המועמדים לשיפוט ( זה השלב הרביעי).
החמישי – מועלה שמו של המועמד לדיון בפני ועדה של תשעה חברים המורכבת משני שרים, ביניהם שר המשפטים, נשיא בית המשפט העליון, שני חברי כנסת, שני נציגים של לשכת עורכי הדין, שני שופטים של בית המשפט העליון.
7. הדיון בבחירת השופט מתנהל בדלתיים סגורות ואין כל אינדיקציה לשיקול זה או אחר של מי מחברי הועדה.
8. והנה מצאנו כי גם שופטים שנכשלו בעבר בקורס ( שלב שלישי), מונו בניגוד לעמדת עמיתיהם ותחת לחצים פוליטיים, לשופטים במדינת ישראל. רוצה לומר שהשיקולים למרבה הצער, אינם בהכרח בהתאם לכישורים.
9. על שופט בישראל מונח עומס כבד של תיקים ומן הראוי שיהא ניחן בכישורים מוכחים להיות שופט, בן היתר ידע משפטי, מזג שיפוטי, יכולת אנליטית לקרוא ולהבין את הקשיים בכל תיק ותיק, יעילות וזריזות ובעיקר עשיית צדק. תכונות אלה יש למצוא במועמדים מוכשרים וראויים ולא במועמדים שיש להם קשרים מתאימים.
10. תנועת אומ"ץ מבקשת לשים קץ למצב אקוטי זה, ולהציע כדלקמן:
הועדה תהיה מורכבת מ15 חברי ועדה שיכללו את: שר המשפטים, שר האוצר, נשיא בית המשפט העליון, 2 שופטי בית המשפט העליון, 2 חברי כנסת (אחד מהאופוזיציה ואחד מהקואליציה), 2 מלשכת עורכי הדין ו-5 נציגי ציבור המורכבים מ2 שופטים בדימוס, האחד של בית המשפט העליון והאחד של בית המשפט המחוזי (רצוי נשיא), שני אנשי אקדמיה בתחום המשפטים, יועץ המשפטי לממשלה לשעבר ונשיא בית הדין הצבאי לערעורים בדימוס. חברי הועדה הנוספים ימונו על ידי ועדת איתור שתוקם על ידי הנהלת בתי המשפט ובה יהיו נציגים מכל המועמדים לשמש כחברים בועדה.
נראה לנו כי בכך תצומצם האפשרות למנות שופט על פי קשריו ולא על פי כישוריו.
כמו כן, תנהל הועדה פרוטוקול גלוי ומסודר שישקף את דיוני הועדה ובכך ימנע לזות שפתיים על קשרים אלה ואחרים.
זו תהיה הפיכה של ממש בהליכי מינוי שופטים בישראל ותחזיר את אמון הציבור במערכת.
"
העתק המכתב הופנה גם למבקר המדינה מתניהו אנגלמן
לדף קודם / לראש הדף
|