תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - מאמרים אקטואליים
דמוקרטיה בראי העיתונות: התקשורת אשמה? בהחלט
קלמן ליבסקינד* - 01/08/2007

אתמול (לפני מספר שבועות-המערכת) ישבו במערכות התקשורת השונות עשרות עיתונאים ומרטו את שערות ראשם בייאוש. שנה שלמה הם מזילים ריר כשהם מפנטזים על משה קצב בחולצה חומה של השב"ס ועל א' הראשונה, השנייה והשלישית עולות על הדוכן ומספרות איך אנס אותן הנשיא בזו אחר זו, ופתאום מגיע היועץ ומטיח אותם בחוזקה אל קרקע המציאות.
דע לך, אדוני הנשיא, שעל זה העיתונות בישראל לא תסלח לך לעולם. ואם ביקש מישהו הוכחה לכך, היא הגיעה אתמול (לפני מספר שבועות-המערכת) בדמותה של ההחלטה השערורייתית של ערוצי הטלביזיה והרדיו לשדר בחי את מסיבת העיתונאים ההזויה של א'. נכון שהיועץ קבע שהנשיא לא אנס, נכון שמגרסתה של א' לא נשארה אבן על אבן, נכון שהגרסה הזו סותרת גרסאות קודמות שלה, אבל את כלי התקשורת זה בכלל לא מעניין. 
כבר לפני שנה סידרה התקשורת הישראלית את כל אחד במקומו הראוי, הנשיא בפינה של האנס השקרן והמתלוננות בצד של הקורבנות דוברות האמת, ומאז היא לא מאפשרת לשום עובדה לבלבל אותה. מאז, היא עומדת בפה פעור כמו דג רעב ומוכנה לתפוס כל קשקוש שתשליך לעברה כנרת בראשי כאילו הייתה שליחת האל. לא בודקת, לא חוקרת, לא שואלת שאלות מיותרות.
סתירות לוגיות 
אנשי הנשיא קיבלו בשנה זו מאות שעות שידור כדי לבטא את עצמם אבל לעומת עו"ד בראשי, שהתראיינה תמיד בנעלי בית, הם תמיד התקבלו בתקשורת כאורחים זרים. כמגיבים. אלף פעמים הם ניסו לאתגר אותנו בסתירות לוגיות ובנקודות בעייתיות בחקירה אבל אותנו זה אף פעם לא הרשים. כך היה, לדוגמא, כשהנשיא הציג מכתב מלא שבחים ששלחה לו א' אחרי המועד שלטענתה אנס אותה. "זה לא מעורר שאלות?", שאל. ואנחנו השבנו בשלילה. כך היה גם בעניינה של א' אחרת, ש- 15 שנה אחרי שעבדה עם קצב נזכרה שהוא הטריד אותה ושהיא עדיין "חוששת מידו הארוכה". "תקראו מה היא אמרה עלי בראיון למעריב לפני 5 שנים", התחנן הנשיא. "היא החמיאה לי מכף רגל ועד ראש. היא שלחה לי מכתב שהיא רוצה לחזור לעבוד איתי. כך מתנהגת מי שנפגעה ממני וחוששת ממני?".
 ואנחנו שמענו והמשכנו ללעוג לעבריין המין המסוכן שיצרנו יחד עם המשטרה.  "איך יכול להיות", ניסו שוב ושוב אנשי הנשיא להקשות, "שמי שמתלוננת עכשיו שהוא אנס אותה, הגיעה כמה שנים לאחר ה'אונס' למשכן הנשיא עם בעלה וילדיה וביקשה להצטלם עם הנשיא? כך מתנהגת נאנסת?". שאלה טובה, נכון? אבל לנו היא לא הסתדרה עם המציאות שבנינו.
שתי סיבות מרכזיות עומדות בבסיס הקלון התקשורתי הזה. הראשונה אינה קשורה רק בפרשת הנשיא קצב. היא קשורה בהפיכתה מרצון של העיתונות לעבד נרצע של מקורותיה. אחוז גבוה מהידיעות העיתונאיות מקורן במדליפים שאנחנו מעדיפים לא לבדוק ולא להחשיד באינטרסים זרים, רק משום שאנחנו יודעים שאם כך ננהג, ברז ההדלפות ייבש. ואת זה, כמי שעסוקים בהתמודדות יומיומית על סקופים, אף כלי תקשורת לא מוכן לסבול. האמת? העובדות? הצדק? הם שיחכו להזדמנות אחרת. הסיבה השנייה ליחס המשפיל שלו זכה הנשיא קצב מהתקשורת קשורה קשר ישיר בדברים שהוא נשא במסיבת העיתונאים שכינס.
האמת צריכה להיאמר: משה קצב צדק כמעט בכל מילה שהוציא בנאום הזה. הפרקליטות שפכה את דמו, המשטרה אנסה עדויות של נשים כדי שיתאימו לרצונה, העיתונות לעגה לו ולאנשיו. פעם אחר פעם הם ביקשו מאיתנו לבדוק, לשאול,להטיל ספק. פעם אחר פעם הסתכלנו עליהם מלמעלה, בהתנשאות, כהסתכלו בני אלים אל חבורת עבריינים מקרית מלאכי.  כל עיתונאי יודע איזו נהמת בוז הביא איתו כל אזכור של הנשיא קצב במערכות העיתונים, גם טרם הפרשה.
כדאי להגיד את הדברים האלה גם אם הם אינם נעימים לאוזן. התקשורת הישראלית היא חד גונית וחד ממדית באופן כזה שהיא הפכה סכנה של ממש לדמוקרטיה. אין בה זרימת דעות של ממש ואין בה פרצופים "אחרים". כל חבריה נראים כמעט אותו דבר וכמעט שאף אחד מהם לא נראה כמו משה קצב. היא מורכבת ברובה מאליטה חילונית-שמאלנית-לבנה, הרואה בכל מי שלא דומה לה את ה"אחר". מי שיבדוק כמה עיתונאים גרים בשכונה של חיים רמון וכמה בזו של משה קצב בקרית מלאכי, יקבל את כל התורה על רגל אחת. 
בפרשה העגומה הזו העיתונות לא שימשה כלל כגוף מסקר. היא הייתה צד מעוניין, מעורב, אינטרסנטי. מי שחושב שהיא תערוך עם עצמה חשבון נפש מעמיק, כדאי שישתה מים ויירגע.
עיתונאים בודקים את כולם, לעולם לא את עצמם.

* הרשימה פורסמה במעריב.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.