תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - מאמרים אקטואליים
קוד אתי לעובדי הרשות המקומית
עמיחי בן-דרור* - 01/09/2007

עובדי המינהל הציבורי, בכלל, ואלה של השלטון המקומי בפרט, נמצאים –בתוקף תפקידם– בלחצים בלתי מאוזנים ולהם מכלול סיבות כמו: דרישות התפקיד, תקנות ונהלים, מעורבויות פוליטיות ומגבלות תקציביות המעמידות אותם בעימות מתמיד עם התושב, המלא ציפיות ודרישות.
הרצון הטוב, של עובדי השלטון המקומי לתת שרות יעיל ומקצועי, להקפיד על כללי התנהגות הולמים במסגרת החוק ובמקביל להיענות לדרישות מקבלי השירות, דהיינו התושב, מהווים לחץ מתמיד שלעתים אף הינו משימה בלתי אפשרית, נוכח  עמידה בפני פיתויים ולחצים מגמתיים. נוצרת דילמה: למי אני נאמן? לערכים, לבוס, לארגון או לצורכי התושב?
מתוך הכרה מקרוב את הנתונים בשטח, מצאתי לנכון בשנת 1993, להכין קוד אתי לעובדי השלטון המקומי, שאמור היה להוות מורה דרך להצבת תמרורים מפורטים לגבי המותר והאסור, של העובד והמנהל ברשות המקומית.
החוברת אושרה על-ידי הנהלת מרכז השלטון המקומי ומשרד הפנים הופצה בין הרשויות המקומיות והאיגודים המקצועיים בהן. לאחר הצעד הראשון, עם ההכרה בחשיבותו, ערכתי קוד אתי לנבחרי ציבור.
האמנתי שפרצתי דרך למינהל תקין. לדאבוני לא כך היו פני הדברים בשטח. הפצת החוברות ומתן הרצאות קצרות, בכנסים של השלטון המקומי, לא חוללו שינוי מהותי בכללי ההתנהגות ולא הביאו להטמעת הקוד האתי בתוכם.
המכללה לאיכות השלטון הבחינה בחלל שנוצר בין הרצוי למצוי, גילתה את חוסר הידע הבסיסי בחשיבות הקוד האתי והגיעה למסקנה שיש ללמוד את הנושא ולהטמיע אותו בעבודת אנשי השלטון המקומי.
צוות הדרכה של המכללה ביקש להפעיל תוכנית אתיקה שתתרום לאווירה בארגון ולמעמדם ותדמיתם של עובדי ונבחרי השלטון המקומי. יצרנו קשר פיזי-ענייני עם 12 רשויות נאותו להשתלב ביוזמה שלנו.
התחלנו בתהליך של עבודה מעשית בחיפה, בנס-ציונה, טבריה, חולון ואחרים. הסדרה כללה:
מפגשים של שמונה שעות הדרכה לעובדים: הכרות עם המושגים והעקרונות של הקוד האתי.
צוותי היגוי של המגזרים ברשות, בהנחיית איש המכללה ,נסחו את הקוד ההולם את צורכי הרשות שלהם. השלב המעשי היה הצגת דילמות, קונפליקטים וזיהוי אירועים בעבודה היום-יומית ומתן מענה נכון, אתי וחוקי, עם הדגשת המותר והאסור, הראוי והבלתי ראוי. לאחר ליבון הבעיות ומציאת פתרון ייחודי לכל רשות, בהשתתפות הנוגעים בדבר, בוצעו עריכה, עיצוב והדפסת חוברת "קוד אתי".
מונה נציב אתיקה
להשלמת המשימה מונה נציב אתיקה, בכל רשות שבה פעלנו, המהווה כתובת לבעיות אתיות ופתרונן.
כתוצאה מפעילותנו התחולל שינוי מהותי בשטח:
הציבור חש באווירה החיובית ברשות.
העובדים היו מרוצים וחשו שותפות ואמון הדדי.
גבר האמון בין נבחרי הציבור וציבור העובדים.
העובדים קבלו תוספת בטחון בקבלת החלטות.
נוצרה אווירה חיובית בארגון ונכונות לזיהוי  ודווח על חריגות מכללי האתיקה.
התהליך תרם לשיפור תפקודה של הרשות.
העובד חש שהקוד הוא שלו והוא יכול ורוצה לחיות אתו.
המהלך שעשיתי מאז 1993 דרך הפרויקט בשיתוף המכללה לאיכות השלטון, פתח את הדלת להנחלת הקוד האתי בכל השלטון המקומי ובעקבותיו במוסדות וארגונים נוספים.
* הכותב הוא יועץ מוניציפאלי
וטיפוח תרבות ניהולית

לדף קודם  /  לראש הדף
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.