תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - מאמרים אקטואליים
החוקה החדשה חייבת לעשות צדק עם השלטון המקומי
שלמה בוחבוט - 01/12/2007

ההנחה, לפיה המדינה מנהלת את הנושאים האזרחיים, היא הנחה מוטעית.  מי שמנהל יום יום, את הנושאים האזרחיים – להבדיל מהנושאים הממלכתיים - הוא השלטון המקומי.
הממשלה מחוקקת, קובעת מדיניות ומעבירה לשלטון המקומי את סמכות הביצוע. אולם למרבית הצער את התקציב דרכו אמור השלטון המקומי ליישם את הסמכות שניתנת לו, הממשלה אינה מעבירה לרשויות המקומיות.
   שר הפנים לשעבר, ח''כ אופיר פינס, צדק באומרו כי יש צורך בעשיית מהפכה חוקתית בשלטון המקומי: כמו שאין חוקה לישראל, כך גם חוקת השלטון המקומי. היא בנויה על המנדט הבריטי ומה שהיה טוב אז אינו טוב היום. דומה, שאין צורך להרחיב בנושא.
החקיקה החדשה חייבת לעשות צדק עם השלטון המקומי, כי השלטון המקומי היום חולה. ניתן לומר כי חלק מהרשויות אפילו נמצאות בגסיסה ויש כאלה שמתו מוות קליני. לא הייתי ממהר להפנות אצבע מאשימה, לניהול הכושל ברשויות, לעבר ראשי הרשויות. בראש ובראשונה יש צורך להאשים את הממשלה כאחראית לכישלונות. היא מתייחסת לשלטון המקומי כמקשה אחת. לא מובן כיצד הממשלה אינה מבדילה בין רשות מקומית עשירה, לרשות מקומית ענייה, הנמצאת בדרך כלל בפריפריה.
   אם עיריית תל-אביב, לדוגמה, נחשבת עשירה בקנה מידה עולמי, מדוע המדינה צריכה לסייע לה בתקציבי פיתוח, חינוך, תרבות? עיריית תל-אביב מקבלת עשרות מיליוני שקלים למוסדות התרבות שלה, לעומת כמעט אפס תקציב למוסדות תרבות בפריפריה.
   הממשלה, מאז ומתמיד, אינה עומדת בהתחייבותה בתקציב חינוך, פנים, תשתיות. גם הרשויות העניות רוצות לתת את השירות כמו אחיותיהן ממרכז הארץ. גם העני מנסה, לא פעם, להדמות לחבריו העשירים. אך בניגוד ל"אחיו העשירים", הוא נזרק על-ידי הבנק לעזאזל. בדיוק כך קורה ברשויות הקטנות. תקצוב חסר מביא לריטואל הקבוע, לפיו כל חמש שנים הממשלה מכינה תוכניות הבראה לרשויות המקומיות ושוב מוציאה מיליארדי שקלים לשם כך. וזאת במקום לבנות סל שירותים קבוע בחינוך, ברווחה ופנים. הוקמו ועדות שקבעו סלים. כולנו יודעים מה עולה בגורלן ובהמלצותיהן של ועדות במדינה.
   אני לא מסכים עם ידידי חבר הכנסת אופיר פינס להוריד מסמכויות ראש העירייה  ולהעבירה לפקידות הבכירה. זו טעות חמורה שתעלה ביוקר. אף ראש עירייה לא רוצה להישאר ללא סמכויות. לכן אף אחד לא ירצה להיות מועמד לראשות עירייה. דוגמא לכך, החשב הכללי, ירון זליכה. האיש הזה שיתק את המדינה משום שסמכויותיו גבוהות יותר משל שר האוצר.
   בניגוד לעמדתו של ח"כ אופיר פיניס, אני סבור שכבר כיום יש לפקידות הבכירה, ברשויות המקומיות, מספיק סמכויות. יש להם גם את היכולת לומר במקרה הצורך "לא", לראש הרשות. לא ניתן  לפטר בכיר, ברשות המקומית, רק בגלל התנגדותו לדעותיו של ראש הרשות. לכן, לדעתי, יש מקום דווקא לחזק את ראש הרשות.
   אני מקווה שהחקיקה בנושא השלטון המקומי תסדיר גם את הקשרים, בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי. הגיע גם הזמן, שהממשלה תכיר בחובתה לתקצב את הרשויות בתקציב ריאלי.
- - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
* הכותב הוא ראש עירית מעלות-תרשיחא.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.