תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - מאמרים אקטואליים
טורו של עורך : לשר המשפטים אין מעצורים
ברוך מאירי - 01/09/2007

בעודנו עסוקים במה שמכונה בלשון המקצועית "בסגירת העיתון", הטיל שר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן, "פצצה" חדשה: שינוי במספר ובהרכב הוועדה לבחירת שופטים. ההצעה, אם אכן תתקבל, פרושה דבר אחד: החלשת בית משפט העליון וביזוי נשיאתו ובעיקר: פוליטיזציה מוחלטת של מערכת המשפט בישראל.
למען האמת, קוראי נ.צ. לדמוקרטיה - העוקבים אחר מעלליו של שר המשפטים - לא הופתעו כלל מהצעתו של השר פרידמן. ההצעה הייתה צפויה. הוא יעשה הכול על מנת להחליש את כוחו של בית משפט העליון. הרי בעיקר לשם כך בחר בו פטרונו, ראש הממשלה אהוד אולמרט, לתפקיד החשוב. כל הכתבות בגיליון זה, העוסקות בשר המשפטים והצעותיו, נכתבו עוד בטרם הטיל שר המשפטים הבלתי נלאה את "חזון העתיד" שלו.
חזינו ? אתם, הקוראים, תקבעו.
על פי ההצעה של שר המשפטים הרכב הוועדה לבחירת שופטים, לבית משפט העליון, יורחב מתשעה ל-11 חברים. וכאילו לא די בכך שואף השר פרידמן, בהצעתו, להגיע לכך שמספר שופטי בית משפט העליון בוועדה יצומצם משלושה לשניים בלבד. 3 חברי הוועדה החדשים יהיו: שופט בית משפט בדימוס, איש ציבור ואיש האקדמיה, שייבחר על-ידי נשיאי האוניברסיטאות. שר המשפטים נימק את הצעתו בכך, שהכוונה היא להרחיב את מגוון הדעות בוועדה. אבל התוצאה הישירה תהיה אחת: שליטה מוחלטת של הממשלה בהרכב הוועדה.
שר המשפטים פרידמן אינו מסתפק בכך. בבחירת שופטים לבתי משפט אחרים מספר חברי הוועדה, תשעה, לא ישונה. אך יבוא תיקון "קטן": 2 משופטי בית משפט העליון יוחלפו בשני שופטים של בית משפט המחוזי. הצעות חדשות נוספות באמתחתו של השר פרידמן: וועדה בהרכב של 5 שופטים תבחר את הנשיאים וסגני הנשיאים לבתי המשפט; ביטול המינויים הזמניים של שופטים לכל הערכאות.
לכן, צודקת נשיאת בית משפט העליון, דורית ביניש, כשמהרה להגיב בחריפות להצעת שר המשפטים במלים אלו: "הצעות שר המשפטים יגרמו להחלשת מעמדו של בית משפט העליון ושל הנשיאה העומדת בראשו על-ידי כרסום בסמכויות המוענקות לה".
כצפוי הצליח שר המשפטים להסעיר בהצעותיו הבלתי הגיוניות לא רק את מערכת המשפט בישראל, אלא גם את המערכת הפוליטית. שרים וחברי כנסת מהרו להגיב. אך דומה שיו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ אופיר פינס, הטיב לבטא את מה שרבים מאתנו חשים: "היום שבו שופטים ימונו על-ידי פוליטיקאים יהיה סופה של הדמוקרטיה הישראלית".
נראה שכל הפרסומים בכלי התקשורת, כולל העיתון בו אתם קוראים ברגע זה, "לא מזיזים", בלשון העם, לשר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן. הוא ממשיך בתוכניותיו ובהצעותיו המשונות, אשר במוקדם או במאוחר אכן יפגעו קשות במערכת המשפט בישראל.
כמו בגיליון הקודם, גם גיליון זה של נ.צ. לדמוקרטיה מוקדש לשר המשפטים, כלומר לתוכניותיו:
שופט בית משפט העליון בדימוס, אליהו מצא - הידוע כאיש עדין ולא בוטה - ברשימה מיוחדת לעיתוננו מנתח מדוע בעצם יש להתנגד לחלק מהרפורמה, אותה רוצה שר המשפטים להנהיג. נשיאת בית משפט העליון, דורית ביניש, כדרכה בקודש, אינה "עושה חשבון לאף אחד", ו"נכנסת חזק" בשר המשפטים.
את ראיון החודש עשיתי עם כוכב הפוליטיקה הישראלית בעבר, משה שחל, ואחד המשפטנים הבכירים בישראל כיום. השר לשעבר שחל, אשר רבים ראו בו כאחד המועמדים לרשת את מקומו של יצחק רבין ז"ל, סבור כי הבעיה המרכזית של השר פרידמן, היא חוסר ניסיונו בפוליטיקה הישראלית. שר שלא בהכרח הולך על העיקר...
במקביל פנינו לחברי כנסת ומשפטנים כדי לשמוע חוות דעתם על הצעות השר פרידמן. האמת? כפי שתיווכחו לדעת, הן לא היו נלהבות. בלשון המעטה.
לציבור הכותבים שלנו הצטרף בגיליון זה, שי שהמי, אותו - כמו כול הכותבים הנכבדים האחרים - ממהרים לקבל בברכה.
נשמח שתכתוב לנו הקורא את דעתך.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.