תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה - הפרדת רשויות
כללי - 01/01/2008

רעיון הפרדת הרשויות נוסח באמצע המאה ה -18, בצורתו הקלאסית, על ידי מונטסקייה בספרו "רוח החוקים", כדי להגביל את השלטון המונרכי. אבל במהותו ההפרדה היא מעין מכניזם שבא למנוע ריכוז כוח, במשטר דמוקרטי, בידי רשות אחת.
לכן כל רשות מוסמכת לעסוק בתחומים מסוימים: הרשות המחוקקת –בחקיקת חוקים; הרשות המבצעת, היא הממשלה –בביצוע; הרשות השופטת -בשפיטה עצמאית. בכך תושג אחת ממטרות היסוד של הדמוקרטיה – החירות. או בלשון רבים חירויות האדם והאזרח.

אולם בתקופה המודרנית ברור כי ההפרדה אינה קיימת באופן מוחלט. הרשות המחוקקת ממלאת תפקידים שיפוטיים (השעיית חברי כנסת, הסרת חסינות). הרשות המבצעת עוסקת בחקיקת משנה, במינוי שופטים (בארה"ב) וגם בשיפוט מינהלי (ועדות ערר למיניהן), הרשות השופטת ממלאת פונקציות מנהליות בענייני הוצאה לפועל, ולכן נהוג כיום לומר כי קיימים יחסי גומלין בין שלוש הרשויות. זאת לשם יצירת איזונים ובלמים. והכול כדי לשמור על החירויות הדמוקרטיות ובמטרה למנוע ריכוז כוח בידי גוף שלטוני אחד.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.