תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - מאמרים אקטואליים
בעקבות דו"ח וינוגרד
רשם: ברוך מאירי - 01/02/2008

יוסי שריד:
אולמרט צריך ללכת הביתה
שולמית אלוני:
אולמרט הוא האלטרנטיבה הפחות גרועה
 
 

  בעקבות דו"ח וינוגרד הלכנו למנהיגי תנועת מר"צ בעבר יוסי שריד ושולמית אלוני והפנינו בפניהם מספר שאלות זהות. אותנו עניין לדעת כיצד רואים מנהיגי תנועת מחאה, בעבר ובהווה, את הדו"ח, ובעיקר מה מסקנותיהם. התשובות של השניים לא היו, בלשון המעטה, זהות.
הדמוקרטיה בארצנו, איפוא, באמת חוגגת...
                                                  *
- האם ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אכן צריך ללכת הביתה, על אף המסקנות "הפושרות" של הדו"ח?
 
יוסי שריד: "אהוד אולמרט צריך ללכת הביתה עכשיו, היה צריך ללכת הביתה עוד קודם לכן. הוא היה אחראי למלחמה, שהיום ברור לכולם, וגם לאלה שעדיין לא ברור, הייתה כשלון חרוץ. אם רוצים לשמר משמעות ערך האחריות, מי שהיה אחראי לכישלון –צריך להסיק את המסקנות. אחרת מה פשר המושג אחריות? ועל מה מחנכים אצלנו, כאשר אומרים לתלמידים וחניכים, שעליהם להיות אחראים למעשיהם, ולא לגלגל אחריות לאחרים, ולא לתלות את הקולר על צווארו של מישהו אחר?
"התשובות לשאלות הללו הופכות להיות נלעגות, כאשר ראש הממשלה בעצמו בורח מאחריות".
שולמית אלוני: "בפנינו עומדות שלוש אפשרויות: לתת לאהוד אולמרט להמשיך להיות ראש ממשלה, הפלת הממשלה הנוכחית ובחירתו של ביבי נתניהו כראש ממשלה, בחירות חדשות ואולי בחירתו של אהוד ברק כראש ממשלה. מבין שלוש האפשרויות הללו, אני בוחרת את באפשרות הראשונה –המשך כהונתו של אולמרט כראש ממשלה. מדוע? מפני שאלטרנטיבה זו היא פחות גרועה מהשתיים האחרות".
 
- בלשכת ראש הממשלה, כך דווח בכלי התקשורת, כמעט ו"הרימו כוסית" נוכח מסקנות הוועדה. זאת על אף העובדה שאותה ועדה קבעה, שבעקבות הכישלון של הימים הראשונים של המלחמה, לא הוסקו המסקנות המתבקשות בהמשכה. כהות חושים?
יוסי שריד: "תגובת ראש ההמשלה, כפי שבאה לביטוי בלשכתו, היא עוד סיבה והוכחה שהאיש אינו ראוי להיות ראש ממשלה. אם על דו"ח כזה הוא חוגג, סימן הוא ששיקול הדעת שלו הוא לגמרי משובש.
"הוועדה קבעה, בצורה חד משמעית, שהמלחמה כולה הייתה החמצה גדולה וכשלון חרוץ. הוועדה לא חילקה את המלחמה לשניים. היא לא ראתה בחלק ממנה הישג ובחלק האחר כישלון".
שולמית אלוני: "הבט: כיהנתי בשתי ממשלות של יצחק רבין ז"ל. בממשלה השנייה הייתי חברה בוועדת השרים לענייני ביטחון. לא היה מקרה אחד בו ביקש הצבא לבצע פעולה מסוימת והממשלה לא אישרה. לצערנו הרב התברכנו ברמטכ"ל (דן חלוץ) יהיר. כל מה ששאלו אותו אמר שיהיה בסדר. באותו קבינט בטחוני, בו התקבלו ההחלטות הגורליות, מלבד אהוד אולמרט ועמיר פרץ, שאין להם רקע צבאי, ישבו מספר גנרלים. בראשם הוד מעלתו שאול מופז. שר ביטחון ורמטכ"ל לשעבר, שיש לו אחריות עצומה להתדרדרות הגדולה בצה"ל. ישבו גם שר הביטחון לשעבר פואד בן-אליעזר ואלוף במילואים מתן וילנאי. תתאר לך מה היה קורה, אם דווקא ראש הממשלה-האזרח, היה קם ואומר שהוא מתנגד לתוכניות הרמטכ"ל.
"בכל מקרה, כמובן, אין מקום להרמת כוסית. ואני גם בטוחה שכוסית לא הורמה בלשכתו של אולמרט".
 
- שר הביטחון, אהוד ברק, המתין תקופה ארוכה לתוצאות הדו"ח. אחרי פרסומו, האם ברק ומפלגת העבודה צריכים לפרוש מהממשלה?
יוסי שריד: "שר הביטחון אהרון ברק היה ונשאר אפרטיוניסט. שר הביטחון ישקול על פי מה שטוב לברק ולא על פי מה שטוב למדינה. זו לא הפעם הראשונה שאהרון ברק מזהה עצמו עם המדינה. הבעיה היא שהמדינה לא מזהה עצמה איתו".
שולמית אלוני: "אנחנו לא זקוקים היום לבחירות. האלטרנטיבה היא יותר גרועה. אהוד ברק הוא איש מסוכן. אם הוא יתפטר עלולות, או עשויות (תלוי את מי שואלים) להיות בחירות חדשות. כפי שאמרתי אהוד ברק אינו חבר כנסת לכן אינו יכול להיבחר עכשיו, כראש ממשלה, אלא בבחירות חדשות. וביבי? הרי כולנו יודעים מהי השקפת חייו".
 
- מה הלאה? נהיה עדים לריטואל הקבוע: הפגנות מחאה, עתירה לבג"צ ואחריהם תבוא השתיקה?
יוסי שריד: "מה הלאה? כלום. מה שהיה הוא שיהיה. הציבור אדיש. אני חושב שאדישות זו היא דבר מאוד מסוכן לדמוקרטיה. אדישות היא שלב אחד לפני הייאוש. לכן, כך אני חושב, אין אנו צפויים למחאה ציבורית גדולה".
שולמית אלוני: "אני לא צופה שיהיו דברים מרעישים. חבל, שכמעט כל העם צהל ותמך במלחמה. רק אני וחברי בתנועת שלום עכשיו וחברי הכנסת מהסיעות הערביות הפגנו נגד המלחמה. התייחסו אלינו כאל בוגדים. שוכחים שסופרים ובראשם א.ב. יהושע, שהצהיר 'סוף סוף יש לנו מלחמה צודקת', והעיתונאי דן מרגלית שכתב מה שכתב על אולמרט, יצאו מעורם בתמיכתם במלחמה. היום כולם גיבורים".

לדף קודם  /  לראש הדף
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.