תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - מאמרים אקטואליים
סקירת תחום פעילות החקיקה
אריה שילה - 24/10/2011

 
  פעילות החוג שלנו, נ.צ. לדמוקרטיה, הולכת ומתבססת. בחודש הקרוב (יוני) נציין שנה להוצאת העיתון האינטרנטי. זה הזמן, כך סברנו בהנהלת החוג, ליזום פעולות חקיקה, שמטרתן לבסס את ערכי הדמוקרטיה.
אמת, לרובנו יש ביקורת על המשטר הפוליטי בישראל, ביקורת שיש בה כדי לאתגר אותנו ליוזמת חקיקה בתחום של חוקי היסוד. בשלב זה העדפנו לפתוח בפעילות בעלות אופי נקודתי, שהצלחתן -כך אנו מאמינים- עשויה לשנות, ולו במעט, את המציאות בתחום הנחלת והטמעת ערכי הדמוקרטיה.
לאחר שנבחנו חלופות רבות, בחרנו לפתוח ביוזמות לשינוי החקיקה בתחומים הבאים:
בתחום המוניציפאלי
- חיזוק מעמד ראש האופוזיציה ומתן כלים בידיו למילוי תפקידו.
- הפצת דו"ח מקוצר שנתי של מבקר העירייה לתושבי הישוב.
בתחום הארצי
- הכפפת מבקרי משרדי הממשלה למבקר המדינה (במקום להנהלת המשרד).
לעשייה בנושא זה נרתם עו"ד יורם סמואל, אשר בהזדמנות זו אנו מברכים אותו על כך. הצעת החוק, שנוסחה על ידו בנוגע לחיזוק מעמד יו"ר האופוזיציה, הועברה לידי ח"כ אופיר פינס - יו"ר ועדת הפנים בכנסת. הצעה זו עוקבת, למעשה, אחר שלוש הצעות קודמות שיוזמיהן היו: ח"כ לאה נס, ח"כ חמי דורון, ח"כ אופיר פינס, אליהם הצטרפו 12 ח"כים נוספים.
נציגי החוג פנו אל עמותת שתי"ל, המסייעת לגופים מהמגזר השלישי בכל הנוגע לקידום רעיונות של תקינות השלטון ודמוקרטיה, באמצעים של גיוס התקשורת, יחסי ציבור ופעילות שדולתית. אנו מודים לגב' שלומית אשרי, שעצותיה והדרכתה סייעו ועוד יסייעו לנו רבות.
כאן המקום לפרט מעט לגבי הצעת החקיקה לחיזוק מעמדו של ראש האופוזיציה. שלוש הצעות החוק הקודמות, שהונחו על שולחן הכנסת ולא קודמו, התרכזו בתחום הפורמאלי-טקסי, על ידי-חיוב ראש הרשות המקומית להכריז על מינויו של ראש האופוזיציה (שהוא ראש סיעת האופוזיציה הגדולה ביותר), חיוב ראש הרשות לעדכן אחת לחודש את ראש האופוזיציה, מתן רשות לראש האופוזיציה לנאום במליאת המועצה מיד אחרי ראש הרשות, ומתן מעמד מיוחד לראש האופוזיציה בטקסים עירוניים שבהם משתתף ראש הרשות.
אנו לא הסתפקנו בכך והוספנו להצעת החוק כלים שישפרו את יכולת פעולתו של ראש האופוזיציה. כגון: הקצאת לשכה/חדר בבניין העירייה, מתן אפשרות לקבלת קהל, הקצאת שרותי מזכירות נאותים, חיוב הנהלת העיר להעמיד לרשות ראש האופוזיציה את מסמכי הרשות.
כל אלה יאפשרו לדעתנו תפקוד נאות של האופוזיציה לטובת כלל תושבי הישוב, ויאפשרו במקביל לכך "משחק כוחות" הוגן והזדמנות נאותה של ראש האופוזיציה להתמודד על דעותיו ולקדם את הצעותיו למען הישוב.
אנו מקווים לקדם את הצעת החוק הזה, במהלך החודשים הקרובים. עוד לפני הבחירת המוניציפאליות המיועדות לנובמבר 2008.
-----------------------------------------------------------------
* אדריכל אריה שילה הינו חבר הנהלת החוג.
 

לדף קודם  /  לראש הדף
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.