תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - מאמרים אקטואליים
שחיקת הדמוקרטיה
דן מרגלית - 01/07/2007

ביום שני, 7.5.07, התקיים במליאת הכנסת דיון בהצעות אי אימון בממשלה, שהגישו סיעות האופוזיציה, בעקבות דו"ח וינוגרד על אירועי מלחמת לבנון השנייה. מנהיג הליכוד ומועמדה לראשות הממשלה, ביבי נתניהו, התבטא כי "הכנסת לא משקפת את הייאוש בעם".
טענה טבעית הנשמעת מפי אדם הרוצה לכבוש, כמה שמהר, את כסא ראש הממשלה. אבל כאשר אל האופוזיציה מצטרפים לא פחות מעשרה חברי כנסת מהקואליציה -8 מסיעת העבדה ושניים מקדימה- המחליטים להצביע ברגליים, כלומר "בבריחה" מאולם הכנסת בעת ההצבעה, הדבר מרחיק לכת. דני יתום, שהתמודד על ראשות מפלגת העבודה, אף התבטא כך: "אסור לנו לתת גיבוי לממשלה כושלת בראשות אולמרט".
דן מרגלית, מבכירי עיתונאי ישראל, התייחס למחרת היום, במעריב, לאבסורד הגדול הזה, בדמוקרטיה נוסח ישראל.
להלן הדברים שכתב:
*****
זקני הכנסת לא זכרו אתמול מהלך שכזה: סיעת העבודה החליטה לאור השמש כי חרף היותה השנייה בגודלה בקואליציה, היא מעניקה חופש הצבעה לכל חברי הכנסת שלה בהצעת אי האמון בממשלה, שהגישו סיעות האופוזיציה.
כבר היו דברים מעולם. חכ"ים הצביעו ברגליים וברחו מהאולם; סיעות קואליציוניות החליפו קריצות עין ונעדרו. אבל הצבעה בראש חוצות לפורר את המשמעת הקואליציונית באירוע הרגיש מכל של הצבעת אי אימון בממשלה? אין דבר כזה. אלא אם מחליטים לפרוש מהקואליציה ולהפיל את ראש הממשלה.
נראה שלמצב כזה התכוונה שלשום נשיאת בית משפט העליון, דורית ביניש, שהצביעה בנאומה על "קריסת מערכות ערכית". זאת אומרת, שלמעשה אין הקואליציה נשענת על הרוב הגדול שהיא מדברת בשמו; ומה שנראה כבלתי אפשרי כאשר ציפי לבני התבטאה במשפט אחד נגד ראש הממשלה –הופך לנורמה מוסכמת בפי 19 החכ"ים שבקואליציה.
אהוד אולמרט אפילו אינו יכול לבוא חשבון עם חברי הכנסת של העבודה. הוא רוצה שיישארו בממשלה: אם יגרשם אל ספסלי האופוזיציה יזכירו לו שנהג בהם איפה ואיפה, הרי לא בא חשבון עם לבני.
משהו חייב לקרות. בנימין נתניהו מציע טיפול שורש, שהוא הנכון מכולם: בחירות כלליות, כדי שאשפר יהיה להציע לאומה הנהגות אמת חלופיות ולא עסקנים חלולים, שכל עתידם בעברם.
אם לאו –נחוץ שידוד מערכות כשאנשי קדימה יחזרו הביתה לליכוד ולעבודה; ואם לאו –שלפחות יוצאי הליכוד בקדימה יעקרו למצודת זאב; ואם גם זה לאו –שיציגו בקדימה הנהגה חלופית. אולי לבני, אולי שמעון פרס, אולי מישהו אחר.
עד שהממשלה והכנסת יגיעו למקומם הראוי, נשחקת הדמוקרטיה הפרלמנטרית לבלי הכר. שום תגבור של מערך שיעורי האזרחות שיוזמת שרת החינוך, יולי תמיר, לא יצלח לתקן את הנזק שגורמת הצבעה מעוותת אחת של סיעה קואליציונית חשובה.

לדף קודם  /  לראש הדף
הוספת תגובה חדשה
שם

עד 150 תווים
תגובה
 
קוד
תגובות
    לא נמצאו תגובות.
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.