תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - מאמרים אקטואליים
חוק ההסדרים - פגיעה בדמוקרטיה
נפתלי רז - 01/11/2007

הכנסת אישרה בחודש שעבר, בקריאה ראשונה, את חוק התקציב ואת חוק ההסדרים. חוק התקציב – מובן. אך מהו חוק ההסדרים? בשנת 1985 נוצר הייצור הישראלי המיוחד הזה כאמצעי חד-פעמי, חוק לשעת חירום, לצורך תיקוני חוקה דחופים בעת משבר כלכלי חמור.
 אלא שממש כבדיחה הידועה שבישראל אין דבר קבוע כהסדר זמני, האוצר ממשיך להשתמש באמצעי זה מידי שנה. מאז תפח חוק זה ומגיע היום –ממש לא יאומן- עד ל-200 סעיפים היום. תקראו היטב: 200 חוקים ותיקוני חוקה (!) המסתתרים בחיקו של "חוק הסדרים" אחד. וכדי להוסיף חטא על פשע, בניגוד לכל הצעת חוק, שעוברת לוועדת הכנסת המתאימה ועוברת דיונים מעמיקים בה לפני הקריאה השנייה והשלישית, חוק ההסדרים עובר רק לוועדת הכספים, והדיון בו מזורז ושטחי.
מובן שלהוציא יחידי סגולה יודעי ח"ן כח"כ חיים אורון (ג'ומס) ממרצ, אין ח"כ שמסוגל להתעמק בכל סעיפי החוק, ואין דיון ציבורי ו/או פרלמנטרי ברוב הסעיפים. כך מצליחים פקידי האוצר להעביר "צפרדעים", שהם מעוניינים בקידומם. כפי שאירע, לדוגמה, בחודש החולף בחקיקה האנטי-חברתית בנושא עובדי הקבלן, או זו המחייבת נפגעי תאונות עבודה לעבור מעתה בדיקה רפואית שנתית לאישור נכותם - בלי לתת לדמוקרטיה "לבלבל להם את המוח". השקיפות, כידוע, היא נשמתה של הדמוקרטיה. חוק ההסדרים מוציא לנו את הנשמה.
בג"צ כבר הביע דעתו על חוק ההסדרים: "הליך שאינו הולם הליך חקיקה דמוקרטי". קצר וקולע! גם היועץ המשפטי לממשלה לא חסך שבטו: "הכללת תיקונים רבים של חוקים שונים בהצעת חוק אחת, אינה עולה בקנה אחד עם מדיניות משפטית ראויה". מלים בסלע! שר האוצר, רוני בראון, לא ניצל את "מטאטאותו" החדשה כדי לבטל את העיוות הדמוקרטי הזה. ואני בהחלט גם מבין למה: נוח לו מאד להמשיך עם הגיבנת. אבל מדוע, לאחר המלים היפות, לא בג"צ ולא היועץ המשפטי לממשלה לא ביטלו את חוק ההסדרים?
הטענות נגד חוק ההסדרים אינן חדשות. אך הפעם, דומני, נוצר סיכוי לבטל את העיוות. עשרות ארגוני זכויות אדם וארגונים חברתיים התאגדו יחד לקואליציה לביטול חוק ההסדרים, כולל – גילוי נאות - "על צד שמאל", השבועון האלקטרוני שאני עורכו. קואליציה זו בנתה אתר אינטרנט מיוחד למאבק, http://www.hesderim.social.org.il/ , והיא מפעילה שתדלנות חרוצה בקרב ח"כים, עיתונאים ומובילי דעת-קהל אחרים.
נותרו כחודשיים עד לקריאה השנייה והשלישית בכנסת בחוק ההסדרים. כל שוחר דמוקרטיה מוזמן להצטרף למאבק – חוק ההסדרים מסדר רק אותנו - ואת הדמוקרטיה.
- -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - -  -
* הכותב הוא לוחם חברתי ותיק, ממקימי תנועת שלום עכשיו וכיום  עורכו של העיתון האינטרנטי "על צד שמאל".

לדף קודם  /  לראש הדף
הוספת תגובה חדשה
שם

עד 150 תווים
תגובה
 
קוד
תגובות
    לא נמצאו תגובות.
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.