תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - מאמרים אקטואליים
ארגון המורים משחק לידי האוצר
עו"ד שמואל שנהר - 01/12/2007

ארגון המורים משחק לידי האוצר

לאט לאט, אבל בבטחה, מובילה הנהגת ארגון המורים את החינוך בישראל ישר לידיים של האוצר. הנהגת המורים, יחד עם משרד האוצר, יצרו מצב בלתי נסבל של השבתת מאות אלפי ילדים, על כל ההשלכות הנובעות מכך.
המורים מקווים שמאבקם יוביל לחיזוק מערכת החינוך הציבורי, למצוינות ובעיקר לשוויוניות בין תלמידים. אך מה שעומד לקרות, בגלל השביתה הוא בדיוק ההפך: החלשת מערכת החינוך הציבורי וחיזוק מערכת החינוך הפרטית. מזה מספר שבועות מתדפקים יזמים פרטיים, ובתי ספר פרטיים על דלתות האוצר ומשרד החינוך בבקשה לאפשר להם לחלץ את התלמידים מן המשבר. זאת על יד הקמת בתי ספר פרטיים, שיקבלו סיוע סביר מן המדינה, כנהוג היום, ללא תוספת תקציב ולהרשות להם לגבות מן ההורים, המעוניינים בכך, תשלומים פרטיים, שיאפשרו הפעלת מערכת הישגית טובה יותר.
הורים רבים מאוד, שידם משגת חינוך פרטי, מעוניינים בכך. כבר מזמן קצה נפשם בחינוך הבינוני ובמורים הבינוניים, והם סבורים שילדיהם זכאים לחינוך טוב יותר והישגי יותר  וזה בדיוק מה שרוצה האוצר להשיג.
האוצר מעוניין להפריט את מערכת החינוך, כפי שהוא רוצה להפריט את האוניברסיטאות ואת מערכת הבריאות והוא חושב שהדרך לעשות זאת היא בהחלשת המערכות הציבוריות ובהקמת מערכות מופרטות מקבילות. מערכות אלה יספקו שירותי חינוך, השכלה ובריאות לשכבות החזקות, שיכולות לממן בעצמן את השירותים שהן זקוקןת להן. שם יינתן השירות על ידי המורים הטובים ביותר, הפרופסורים הטובים ביותר והרופאים הטובים ביותר, שיזכו לשכר גבוה, שישולם על ידי אלה שידם משגת.
תהליך כזה יוביל לכך שהשכבות החלשות ילכו לשירותים ציבוריים בינוניים, שיהפכו לשירותים מוחלשים, שייאבדו את יכולתם ללחוץ על הממשלה להגדלת תקציבים ואילו השכבות החזקות יקבלו, תמורת תוספת תשלום, שירותים טובים, אולי אף מצוינים.
כך יינעץ מסמר נוסף בארונה של מדינת הרווחה, ותיעלם המטרה העיקרית של מדינת הרווחה: ניסיון להעניק שוויון הזדמנויות לכל אזרח בישראל. שוויון הזדמנויות פירושו שכל אזרח, מכל שכבה ומכל מקום בארץ, יכול לקבל חינוך ציבורי ושירותי בריאות ציבורית ברמה הגבוהה ביותר. שכן, אם הוא לא יהיה ברמה הגבוהה ביותר, יינטשו אותו השכבות החזקות. וזה מה שקורה עכשיו עם מערכת החינוך שלנו. לכאורה זהו מאבק על השוויוניות, אך בשל חוסר הנכונות להתפשר קיימת סכנה גדולה, שהתוצאה תהייה החלשה של מערכת החינוך הציבורית ו"נערי האוצר" יחגגו ניצחון נוסף שלהם.
מנהיגות המורים, כך נראה, אינה ערה לסכנה הרובצת לפתחה. היא נוקטת עמדה קיצונית, בניהולו של יחצן (מוטי מורל), שמוביל כל קמפיין שהוא מנהל לקיצוניות ולאגרסיביות. כאשר ההורים יצביעו ברגליים וישלחו את ילדיהם למערכות פרטיות הוא ייעלם מן השטח ואנו ניוותר עם מערכת חינוך ציבורית חלשה. כל מנהיגות צריכה להבין, שיש רגע בו עליה לעשות פשרות. ורגע זה הגיע. שכן, תפקידה העיקרי הוא להגן על החינוך הציבורי.

לדף קודם  /  לראש הדף
הוספת תגובה חדשה
שם

עד 150 תווים
תגובה
 
קוד
תגובות
    לא נמצאו תגובות.
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.