|
מושגים בדמוקרטיה - הפרדת רשויות כללי - 01/01/2008
רעיון הפרדת הרשויות נוסח באמצע המאה ה -18, בצורתו הקלאסית, על ידי מונטסקייה בספרו "רוח החוקים", כדי להגביל את השלטון המונרכי. אבל במהותו ההפרדה היא מעין מכניזם שבא למנוע ריכוז כוח, במשטר דמוקרטי, בידי רשות אחת. לכן כל רשות מוסמכת לעסוק בתחומים מסוימים: הרשות המחוקקת –בחקיקת חוקים; הרשות המבצעת, היא הממשלה –בביצוע; הרשות השופטת -בשפיטה עצמאית. בכך תושג אחת ממטרות היסוד של הדמוקרטיה – החירות. או בלשון רבים חירויות האדם והאזרח.
אולם בתקופה המודרנית ברור כי ההפרדה אינה קיימת באופן מוחלט. הרשות המחוקקת ממלאת תפקידים שיפוטיים (השעיית חברי כנסת, הסרת חסינות). הרשות המבצעת עוסקת בחקיקת משנה, במינוי שופטים (בארה"ב) וגם בשיפוט מינהלי (ועדות ערר למיניהן), הרשות השופטת ממלאת פונקציות מנהליות בענייני הוצאה לפועל, ולכן נהוג כיום לומר כי קיימים יחסי גומלין בין שלוש הרשויות. זאת לשם יצירת איזונים ובלמים. והכול כדי לשמור על החירויות הדמוקרטיות ובמטרה למנוע ריכוז כוח בידי גוף שלטוני אחד.
לדף קודם / לראש הדף
|
|