תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - מאמרים אקטואליים
כשהמדינה נחלשת הברברת גוברת
יוסי לוי - 24/10/2011

 
 
 

  לאחר מלחמת לבנון השנייה, התראיינתי במספר כלי תקשורת ומתחתי ביקורת חריפה על התנהלות התקשורת במהלך המלחמה, בכך הבאתי ביחד עם אחרים לפתיחת פולמוס ציבורי.
בתמצית, נכתב כי התקשורת חצתה באותה מלחמה את הגבול, לא את הגבול ללבנון חלילה, כפי שהיה מצופה, זאת העזו והשכילו לעשות רק עיתונאים בודדים.
התקשורת חצתה את הגבול בדיווחיה חסרי אחריות על תוכניות מבצעיות שונות, על פעולות של יחידות שונות בגזרות שונות וכל זאת בזמן אמת זאת בנוסף כמובן, למקומות נפילה מדויקים שיכלו לעזור לאויב לטווח. דברים אלו ואחרים סקרתי ופירטתי במאמר שפורסם לאחר המלחמה בנובמבר 2006 בביטאון העין השביעית תחת הכותרת: "התקשורת בשירות החיזבאלה".
המניע העיקרי למופקרות וחוסר האחריות הוא הסגידה לאלוהי הרייטינג. זמן קצר לאחר מכן, זומנתי להעיד בפני ועדה ברשות שופטת בית המשפט העליון בדימוס, הגב' דליה דורנר, שהוקמה בכדי לבדוק את התנהלות התקשורת במהלך המלחמה וזאת בעקבות הפולמוס הציבורי שהתעורר.
הביקורת שנמתחה, נאמרה בכאב רב, לאור העובדה שלמעלה מעשרים שנה שירתתי כעיתונאי בכיר כחלק בלתי נפרד מאותה תקשורת. הדברים נכתבו מזווית ראייה של אזרח וכלוחם במילואים.
ועדת דורנר למצער, בדקה ומצאה שהתנהגות התקשורת הייתה כמעט ללא דופי, והציפיות לחשבון נפש ולשינוי מהותי נכזבו.
אולם, התקשורת היא רק צד אחד, בצד השני נמצאים הצבא ומערכת הביטחון באמצעות דובר צה"ל והצנזורה המשיקים והמתחככים בתקשורת יום יום ושעה שעה.
באורח פרדוקסאלי, ככל שתוצאות הצבא בשטח מאכזבות יותר כך גדל הצורך של המערכת הצבאית לרצות ולהשביע את מפלצת הרייטינג הרעבתנית והנשכנית.
מה לנו כי נלין על התקשורת כאשר הצבא ביוזמתו חושף אמצעים, שיטות ויחידות שעד לפני זמן קצר הס היה מלהזכירן. כך היה עם יחידת הכלבנים 'עוקץ' – דרכי ושיטות פעולתם, כך היה עם בעל חיים נוסף שנחשף הלמות שנועדו לשאת משאות כבדים בשטח קשה לעבירות, כך עם יחידות המסתערבים למיניהן שלאחרונה הציגו לשר הביטחון כי הם יודעים להתחפש לא רק לערבים, אלא גם לשיחים וכך עם חשיפת יחידת הלוויינים והדגמת יכולות הרזולוציה הגבוהות שלה מעל הכור בבושהר (איראן) אל מול מצלמות הטלוויזיה. שלא לדבר על שערוריית הרמיזות על חיסולו של עימאד מורנייה. זר, לו נקלע לכאן, היה בקלות יכול לחשוב כי מזה יובל שנים אנו שוכנים לבטח על שפת אגם לוצרן.
יודעי חן, יסבירו וודאי במבט ערמומי כממתיקי סוד כי בעצם ישנם מניעים נסתרים אשר אינם ידועים לנו כמו ל"פ (לוחמה פסיכולוגית) והרתעה.
למרבה הצער ככל שאתה נזקק ליותר גילויים ורמיזות על השיטות והאמצעים המתוחכמים שברשותך, כך הדבר מעיד עוד יותר על חולשתך.
 
 
-----------------------------------------------------------------
הכותב שימש בעבר ככתב צבאי בעיתון "מעריב

לדף קודם  /  לראש הדף
הוספת תגובה חדשה
שם

עד 150 תווים
תגובה
 
קוד
תגובות
    לא נמצאו תגובות.
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.