תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - מאמרים אקטואליים
פופולארי מול תרבותי
אתגר קרת - 24/10/2011

 
 
 
 
  אני רוצה לדבר על הנושא: פופולארי מול תרבותי. כאילו לא יכול להיות משהו שהוא גם תרבותי וגם פופולארי. הנחת היסודי הזאת מובילה אתנו לדברים לא טובים. הרדיו היום, בעדן הטלוויזיה והאינטרנט, אין לו את המעמד שהיה לו פעם. בעבר הלא כל כך רחוק, אדם שרצה להתעדכן על המצב הוא היה חייב להאזין לרדיו. היום יכול לפנות לאינטרנט, לראות טלביזיה. ועוד מגוון אחר של אפשריות.
אני רוצה להזכיר את "הפבליק רדיו" בארה"ב, שהוא רדיו ארצי ודי פופולארי. הוא לא פופולארי כמו תכנית הטלביזיה..."סקס אינ ד'ה סיטי" (SEX IN THE CITY הם הבינו דבר אחד טוב מאוד: אם אתה תתחרה עם הגדולים אתה תפסיד. ומצד שני יש גם הטלוויזיה המסחרית והרדיו המסחרי, שתפסו וקום מסוים, סוג של אידיאולוגיה סביב תרבות. כדי להתחרות איתם אתה לא חייב להיות משעמם, ואתה לא חייב להיות ממושקף ועם קוקו.
הרדיו יכול לפתח סוג של שיח מעמיק יותר מאשר הטלוויזיה. יש לו את היכולות הללו. אני חושב שאכן לרדיו יש לו את היכולות האלה. דווקא לרדיו ישנן היכולות לעשות משהו צעיר ומרענן ומה שאתם לא רוצים. הוא יכול להיות מעניין ולדרוש מהמאזין רמת קשב, או ריכוז, שמדיום אחר לא יכול לספק.
הרדיו יכול ליצור נישה משלו, המבוססת על קהל מאוד מאוד נאמן. מאוד מאוד מיוחד ואיכותי. בכל פרק זמן להשיג רייטינג מקסימאלי. אם לא יעשה כן בסופו של דבר במשבצת הזאת יפסיד הרדיו מול הטלוויזיה.
הרדיו יכול להיות מדיום מעמיק. בערוצים אחרים לא יכולים ליצור כי הם צריכים למכור קולה כל חמש דקות. מעניין אותי, למשל, לדעת כמה אנשים שמלאכתם היא כתיבה מועסקים ברדיו? התשובה לכך, לצערי הרב, אף לא אחד. אני הייתי שמח לראות אנשים כמו דוד גרוסמן ומאיר שלו חוזרים לרדיו, מייצרים תרבות ברדיו ולא רק מדווחים עליה.
הייתי בין הכותבים של ''החמישייה הקאמרית". זו למעשה תוכנית רדיו. כי מה בדרך כלל יש בה? עומד שם אדם ומדבר. אז למה לא לקחת אדם שישב ויקרא יצירת מופת ברדיו? זה יכול לעלות במחיר של... סנדוויץ'. אז אם זה יקר, תוציאו את הכסף על זה, ואם זה לא יקר - תעשו את זה.
אני לא מקבל את האבחנה שרדיו צריך רק לדווח על פעולות תרבות ולבקר תרבות. רדיו גם יכול לשדר תרבות. בי. בי סי. 4 (B.B.C4) יש כל יום שעה בה קוראים פרקים מספר. גם מתוך ספרים שנמכרו במאות אלפי עותקים.
ברדיו הציבורי שלנו לא עושים את זה. תוכניות רבות, בבי בי סי 4, עוסקות בטבע האדם, והן מאוד מאוד פופולאריות. אין סיבה בעולם, שגם הרדיו שלנו לא יעסוק בכך.
 
 
-----------------------------------------------------------------
דברים שהשמיע הסופר, אתגר קרת, במהלך יום עיון בנושא הרדיו הציבורי, שהתקיים בבית סוקולוב בתל-אביב.


לדף קודם  /  לראש הדף
הוספת תגובה חדשה
שם

עד 150 תווים
תגובה
 
קוד
תגובות
    לא נמצאו תגובות.
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.