תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - ארכיון מאמרים
המאמרים בארכיון זה התפרסמו באתר האינטרנט של "עמותת נ.צ. לדמוקרטיה" בין התאריכים יולי 2007 לפברואר 2009, חלקם נכתבו בהקשר לאירועים שהתרחשו במהלך תקופה זו.
התאריך המופיע ליד המאמר מציין את תאריך העברתו מאתר האינטרנט של "עמותת נ.צ. לדמוקרטיה" לאתר האינטרנט של "תנועת אומץ".
  • דבר היו"ר: האמינות אינה חלה על העיתונאים
    עו"ד שמואל שנהר - 01/04/2008

      התקשורת החופשית היא כלי חשוב ביותר במדינה דמוקרטית: היא מבקרת את הממשל וחושפת את ליקויו וכישלונותיו, היא האמצעי שדרכו מתממשת "זכות הציבור לדעת" והיא מעמידה לכלל האזרחים במדינה, על "דוכניה", את שוק הדעות והעמדות של הכוחות הפוליטיים ומאפשרת לציבור לעשות את בחירתו הפוליטית. על כן מוקדש גיליון זה לנושא "תקשורת ודמוקרטיה".
    אולם לא תמיד עומדת התקשורת במטרותיה. שני אירועים בולטים, שאירעו לאחרונה, מצביעים על כך: האחד -התפקיד שמלאה התקשורת, באופן פרדוכסלי, בהשארתו של אהוד אולמרט בשלטון. בכירי העיתונאים, כמו דן מרגלית, עופר שלח, אבי יששכרוב ויואב לימור העלילו על ראש הממשלה, כי החלטתו לצאת למהלך האחרון, שבו נפלו 33 חיילים, לא נבעה משיקולים צבאיים ומדיניים אלא משיקולים זרים של יוקרה ושל רצון לשפר את מעמדו הפוליטי.
    את קביעתם זו ביטאו במאמרים ובספרים שכתבו, וכן דברו על כך מעל כול במה. הם ניפחו את הבלון הזה, מתוך אמונה שדו"ח וינוגרד יאשר את דבריהם. בכך גם הפילו בפח את המשפחות השכולות, שמיקדו את מאבקם על חוסר המוסריות וחוסר התחשבות בחיי הבנים מצדו של ראש הממשלה. והנה בא דו"ח וינוגרד והבהיר, בצורה חד משמעית, שהם בדו את הדברים מליבם וכי לא ניתן להטיח אשמה כה חמורה בראש הממשלה ובממשלה. כך נשמט השטיח מכל גל המחאה של ההורים השכולים ושל גופים אחרים, והתביעה הצודקת להתפטרותו של ראש הממשלה נעלמה כלא הייתה.
    להמשך קריאת המאמר
  • תשובה יהודית הולמת
    הרב פרופ' נפתלי רוטנברג - 01/04/2008

    הכאב שחשה משפחתו וסביבתו של כל אדם שנרצח עמוק ומזעזע. רצח נערים במוסד חינוכי מחריד ביותר. אולם מעשה רצח המתרחש בין כתליו של בית המדרש, הישיבה, מעצים את הכאב והזעזוע מעבר למשפחות שאבדו את יקיריהם ומעבר לסביבה הקרובה של הנרצחים. רצח כזה מתקשר מייד אל תמונה שנתקבעה בתודעתנו כיהודים למודי אלפי שנים של רדיפות: הגויים הרוצחים הורגים בנו בעמדנו בתפילה בבית הכנסת ובשבתנו ללמוד גמרא בבית המדרש.
    בתמונה עתיקה-חדשה זו ברור מאוד מה מייצג כל צד: אנו מיוצגים על ידי התפילה והלימוד, הם מיוצגים על ידי החרב, הרובה ומעשה האלימות. אנו יושבים באוהלי שם ועוסקים בתורה מתוך עוצמה מוסרית, ביקורת עצמית ורצון לתיקון עולם. הם עוסקים ב"מלאכתו של עשיו" ובדם ואש מביאים חורבן על עצמם ועלינו.
    אלא שבעודנו צוללים לעמקי תודעתנו כדי להתבונן בזעזוע וצער בתמונה הברורה והחדה עד כאב של הרצח בבית המדרש, מטשטש שדה ראייתנו על ידי תמונות אחרות שחודרות לתוכו ומשבשות סדר עולם בן אלפי שנים. חבורה של פשיסטים יהודיים יוצאים לפרוע פרעות בשכונתו של המחבל הרוצח וכמה שעות מאוחר יותר אנו שומעים משמו של אחד מראשי עולם התורה החרדי שאסור להעסיק ערבים כעובדים בישיבות. שתי התגובות היהודיות הללו לכאורה לא קשורים זה לזה כלל: חבורת הכהניסטים החדשים רחוקה מרחק עצום מעולם התורה הליטאי ומי שהודיע לתקשורת על עמדתו של הרב קנייבסקי לא היה מודע כלל שהדברים יתקשרו ביניהם על דפי העיתונות ואחר-כך בתודעה הציבורית. התגובות הללו נתפסות בעיני הציבור הרחב "כתגובות היהדות הדתית לרצח", הן בעיני המגנים או המזדהים אתם. כיצד מגיבים "יהודים דתיים" לרצח בישיבה? "הם" נוטלים את החוק לידיים ומבצעים מעשי התעללות אלימים בשכונתו של הרוצח, או שהם מטילים אשמה קולקטיבית על כל הערבים וקוראים לפיטוריהם ולפגיעה בפרנסתם. להמשך קריאת המאמר
  • נחתום בשירים
    משוררים - 01/04/2008

     
     
    אורי ברש
    אלוהים של אחרי הגשם
     
    הוּא יוֹרֵד אַחֲרֵי הָרוּחוֹת וְהַקֹּר
    לֶאֱסֹף אֶת עֲלֵי הָעֵץ הַנּוֹשְׁרִים
    אֱלֹהִים שֶׁל אַחֲרֵי הַגֶּשֶׁם.
    אֲנִי עוֹקֵב אַחֲרָיו מֵאֲחוֹרֵי מָסָ ך
    שֶׁל זְכוּכִית. תַּרְ מִילוֹ נָפוּחַ .
    הוּא אֵינוֹ יוֹדֵעַ שֶׁהוּא נִרְאֶה
    הוּא נֶחְבָּא בְּעִ קְּ בֵי הָרוּחַ
    וּמְלַקֵּט כָּל עָלֶה בְּנִפְרָד
    וְכָל עָלֶה בְּפָנָיו הוּא קֶמֶט אֶחָד.
    וּכְשֶׁהוּא גּוֹמֵר לֶאֱסֹף אֶת כֻּלָּם, אֶת כָּל בָּנָיו
    כָּל הַחֹרֶף הַזֶּה חָרוּשׁ בְּפָנָיו.
    לִפְעָמִים הֶחֳרָפִים אֲרֻכִּים. אֲנִי יוֹשֵׁב
    לְיַד הַחַלּוֹן וּמְחַכֶּה לוֹ
    אֱלֹהִים שֶׁל אַחֲרֵי הַגֶּשֶׁם.
     
    -----------------------------------------------------------------
    באדיבות החוג לשוחרי שירה (באתר: עיין ערך שירה).
     
     
     
     
    רוני סומק
    א"ב אלכוהולי
     
    סוֹף סוֹף אֶפְשָׁר לְהוֹצִיא רֹאשׁ מֵהַבַּיִת
    וּלְהַבִּיט בְּמִצְחָהּ שֶׁל ג'וּלְיָה. הוּא יוֹדֵעַ שֶׁאִם יַקִּיף אוֹתָהּ
    יִתְחַמְּמוּ לָהּ הַמְּנוֹעִים וְהִיא תִּשְׁלֹף פָּנִים מִמּוּסַךְ הַגּוּף כְּדֵי
    שֶׁהוּא יַבְרִיק לָהּ אֶת פָּנָסֵי הָעֵינַיִם.
    הֵם צַבִּים, וְא' מְסַפֵּר עֲלֵיהֶם כַּמָּה קִילוֹמֶטְרִים צְפוֹנִית מֵעַתְלִית.
    קָרוֹב לְשָׁם יוֹרִים וְהַטַּבָּח מִבְּסִיס הַצַּנְחָנִים מַזְהִיר
    שֶׁהַגָּדֵר צוֹעֶקֶת אֵשׁ. א' בָּטוּחַ שֶׁזּוֹ גֶּדֶר מִרְעֶה וְעוֹטֵף
    עֲלֵי מַרְוָה כְּתַכְרִיךְ סְבִיב גּוּפוֹת הַסַּרְדִינִים שֶׁהוּא מַמְשִׁיךְ
    לִקְבֹּר בְּבֶטֶן הַלֶּחֶם.
    ת' מְנַסָּה לְהִתְקַשֵּׁר לְאַבָּא שֶׁלָּהּ הַמְּלַוֶּה אֶת
    הַכֹּחוֹת הָאָמֶרִיקָנִים בְּעִירָק, ד' שׁוֹתֶה עוֹד ווֹדְקָה
    כְּדֵי לִשְׁכֹּחַ אֶת הַיַּהֲלוֹם שֶׁמָּכַר תְּמוּרַת לְגִימַת מַיִם
    בַּיָּמִים שֶׁהָאִינְסְטֶלָטוֹרִים הָיוּ אַנְשֵׁי אֶס. אֶס.
    י' כְּבָר בַּקַמְפָּרִי הַשְּׁלִישִׁי, ע' נִשְׁבַּעַת שֶׁהַוִּיסְקִי
    לֹא מֵזִיז לָהּ, ד' מְנַסֵּחַ אֶת חֹק הַקּוֹנְיָאק, וו' מְצַלֶּמֶת אֶת אֶלְיוֹט
    קוֹטֶפֶת חַמְצִיץ שֶׁיַּטְבִּיעַ סוֹפִית אֶת הָעַרַק בְּתַחְתִּית הַגָּרוֹן.
    קָרוֹב לָהָר, כְּבָר אָמַרְתִּי, עֲדַיִן יוֹרִים. הַטֶּלֶפוֹן לְעִירָק מִתְנַתֵּק,
    הָאֲנָשִׁים הָהֵם מַמְשִׁיכִים לִצְעֹד לד' בָּרֹאשׁ וא' קוֹטֵף
    עוֹד עָלֶה שֶׁיַּמְתִּיק אֶת לְוָיַת הַסַּרְדִין הַמַּמְתִּינָה לָנוּ
    בַּפֶּה.
    רַק הָהָר עָלָיו אָנוּ יוֹשְׁבִים מְחַכֶּה לָרוּחַ שֶׁתָּבוֹא לִתְלֹשׁ
    אֶת תַּחְתּוֹנֵי הֶעָלִים שֶׁהִלְבִּישׁ הַגֶּשֶׁם מִמֶּרֶץ
    עַל עַנְפֵי הָעֵצִים.
     


    להמשך קריאת המאמר
  • לילדים אין מדים
    יצחק מאיר - 01/04/2008

     אדם יושב בביתו, יום יומיים, שבוע, חודש. מוחו מלא באיך יבוא ובמתי יבוא, במי יראה אותו כשיבוא ומעיניו של מי יחמוק, ברגע בו יעמוד מול ילדים וישלוף ויירה ויתיז את דמם על קירות ורצפות, בצפירות נואשות שתמיד נשמעות אחרי שאין את מי להושיע. הוא מטורף.
    אדם הולך ימים ארוכים ברחובות, קונה עיתון בקיוסק, עוצר לשתות או לקנות כריך וראשו משוטט בלי עצור בסימטא בו רצים ילדים אחרי כדור, בגן תינוקות, בבית ספר, בתוך היכל ישיבה, בשביל של קמפוס הומה נעורים ומקים את בימת הרציחה בראשו, ומשפר ומתקן ומצמצם אפשרות של איזו מעידה לא צפויה ובלתי מתוכננת והוא רואה עצמו במרכז הזירה לופת את הכלי ומכוון את קנו וסוחט את ההדק ויורה וזורה מוות בלי עכבות. הוא יצא מדעתו.
    רק משוגע יכול לעמוד בתהליך הבשלת מזימת רציחה בולמוסית של ילדים בלי להשתגע.
    לטרור הנפשע יש רציונל. הוא בוחר קורבנות בלי אבחנה כדי שכל אדם בעולם יפחד שגם הוא יימנה עם המומתים. האיש הזה שאני מדבר בו בוחר קורבנות עם אבחנה. ילדים. אפילו בתוך הטרור הארור הוא טרוריסט פתולוגי. יימצא כמובן תמיד מי שסביר תחת כותרות צרחניות כי הרוצח הונע בשנאה, בזעם, בתסכול, בחולשה שאינה יודעת לפרוק את מטען חדלונה אלא בנקמה. מידה של הבנה במצבי הסתתרות שונים תתגנב מדעת, או שלא מדעת, להסבר מניעיו של הרוצח. הנטייה לשמור אותו בתוך גבולות השפיות המרושעת תיזון גם מן הרצון לבוא איתו חשבון כמי שאחריותו הישירה למעשיו אינה מסוכלת על ידי טירופו. גם שפיות ממין זה היא טירוף. גם מי שיודע להבדיל ביו טוב ובין רע אך אינו יודע להבדיל בין רציחה שטנית לבין רציחה של ילדים שאפילו השטן היה נרתע מלהתירה, הוא חולה רוח. גם אם הוא יכול לעמוד בדין, וצריך שיעמוד לדין, ומחויב שייתן את הדין, הוא חולה רוח בראש כל הדברים וחולה רוח בסופם. להמשך קריאת המאמר
  • התקשורת אינה אשמה - צריך לבחור צבע
    עו"ד מירה בית-און (אמסלם) - 01/04/2008

     זו כמעט שאלה רטורית, מדוע התקשורת אינה עוסקת כלל, או לא מספיק, בענייני חברה שאינם ענייני "סלבס": למשל בפער חברתי, במגרעות בסכנות ובכשלים של השוק החופשי, בעושק בשוק העבודה, בעוני, בחולשות החברה הצרכנית. התשובה נשמעת בנאלית - כי זה לא מעניין. זו גם האמת, התקשורת לא אשמה.
    אמת, הייתה סתימת פיות פה ושם, של כתבים שהיו להוטים מידי, להט שלא תאם את המדיניות הפוליטית ו/או הכלכלית של בעלי השליטה. אבל זהו הסבר שאיננו מספק, לשתיקת הכבשים.
    הנושא החברתי הוגדר כנושא רלוונטי ומעניין את העניים, החלשים, ו/או את עדות המזרח בלבד.
    זהו לב הבעיה. כך גם מצטמצמת השדולה לאותו נושא, הסקס אפיל ו/או הפוטוגניות שלו.
    איך זה שלמרות שהבעיות החברתיות מצטלמות היטב, לא נמצא אותן באותה תדירות של סיקור נושאי איכות הסביבה ו/או הקהילה החד מינית וזכויותיה. איך זה שבעיות החברה דחוסות עדיין במסדרונות בתי חולים, בכיתות צפופות, במשפחות החיות בצפיפות דיור, ללא מדיניות של דיור ציבורי, לעומת בניה נמוכה שהיא אגב אסון אקולוגי. איך זה שהבעיות הללו עדיין נמצאות בעגלת קניות של משפחה אתיופית, לעומת שכנתה, בירידה של צעירים לחו"ל, במותגים, במזיעים בתחנה המרכזית, בתאים בבתי הסוהר, בשוק העבודה בחברות האבטחה, בחברות שקמות ונעלמות בן יום, מותירות אנשים שבורי לב, עובדים ללא שכר, ופעורי פה, במסדרונות בתי המשפט, שם מסתובבים בין היתר קורבנות השיטה. להמשך קריאת המאמר
  • חולשת השידור הציבורי בישראל
    ד"ר מיכל טמיר - 01/04/2008

     כידוע, רשות השידור הגיעה למצב של קריסה בשל הסכמי עבודה בעייתיים, פער הולך וגדל בין הכנסות והוצאות וגירעון של כ-90 מליון ש"ח בשנה, טכנולוגיה רעועה ונתח צפייה בשפל. מתוך 100% מהציבור המחויב בתשלום האגרה פחות מ-7% צופים במשדרי ערוץ 1. זאת ועוד, למרות שחוק רשות השידור מחייב את הרשות לשדר בכל שנה לא פחות מ-180 שעות תכניות "סוגה עילית" ובכללן דרמה, ככל הידוע לי לא שודרה בשנה האחרונה אפילו דרמה מקורית חדשה אחת, ולעומת זאת בערוץ 2 שודרו כ-50 שעות דרמה.
    בשנים האחרונות ישבו ועדות שונות על המדוכה בניסיון להציע רפורמות. בטרם נדון ברפורמות אלה, נשאלת שאלה מקדמית האם ייתכן בכלל -בישראל של שנת 2008 ובעידן הרב-ערוצי- שידור ציבורי? מקור השראה יכולה לשמש כמובן ה-BBC, אשר גיבשה לעצמה חזון המנסה לשלב בין שידור ציבורי לתחרות ראויה עם גופי המדיה המסחריים. אך האם מודל זה אפשרי בארץ? השידור המסחרי בישראל הפך להיות סמי-ציבורי בשל המחויבויות הכבדות המוטלות על הערוצים המסחריים מכוח חוק הרשות השנייה, כללי הרשות והזיכיונות.
    התוצאה היא שקיימים תכנים ציבוריים אטרקטיביים בערוצים המסחריים. הנתון שממחיש זאת יותר מכל הוא, שהתוספת לחוק רשות השידור הקובעת מכסות לשידורים מסוימים הועתקה מחוק הרשות השנייה. שכן, נוצר מצב אבסורדי שבו הערוצים המסחריים היו מחויבים לתכנים שרשות השידור לא הייתה מחויבת בהם.
    האם יש לקבל כמובן מאליו את חולשת השידור הציבורי בארץ? בדיוק בשל חולשה זו קיבל השידור המסחרי תפקיד נוסף של "מדורת השבט", אך אולי צריך להחזיר תפקיד זה אל השידור הציבורי, ולעמוד על המודל האנגלי שלפיו הרשות הציבורית מספקת את רוב הדגשים הציבוריים. ערוץ ציבורי אמור להיות משולל שיקולי רייטינג ומשוחרר מהאילוצים המוכתבים על-ידי בעלי הון. בין היתר, הוא זה שצריך להתעסק בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. להמשך קריאת המאמר
  • התקשורת במלחמות ישראל
    פרופ' גבי ויימן - 01/04/2008

     מבחנה הקשה ביותר של תקשורת בחברה דמוקרטית הוא בעיתות חירום ומלחמה. בעיתות כאלה מופעלים ביתר שאת מנגנוני השליטה והפיקוח על התקשורת, ובכלל זה צנזורה, תמרון עיתונאים הטמעת עיתונאים (EMBEDDING), מסירת מידע חלקי או מידע בלתי נכון (דיסאינפורמציה) ועוד.
    גם העיתונאים עצמם נקלעים לדילמות קשות, שבהן מתעמתות נאמנויות פרופסיונאליות עם נאמנויות פוליטיות, שליחות עיתונאית מול פטריוטיזם. למרבה הצער, ישראל מספקת זירה נוחה ותכופה לבדיקת סוגיות תקשורת בעת מלחמה, פיגועי טרור ומצבי חירום.
    המלחמה האחרונה, מלחמת לבנון "השנייה", כפי שהיא מכונה, יצרה סערה ציבורית חסרת תקדים. התקשורת הואשמה על-ידי חוגים נרחבים של הציבור, האקדמיה, הפוליטיקה, הצבא והתקשורת עצמה- בשורה של כישלונות ומחדלים, טעויות ומשגים.
    התקשורת הישראלית, עד מלחמת יום הכיפורים, התאפיינה בצייתנות ולא היה בה אתגר של ממש לצבא ולמנהיגות הפוליטית (ברזילי 1991; פרי 2001). רצונם של כתבים ועורכים לבקר את מעצבי המדיניות, במיוחד בתחומי הביטחון הלאומי ולראות בביקורת זו ייעוד, היה מועט. ולכן רוב הסיקור שניתן לנושאי צבא וביטחון היה מוגבל לרמת הדיווח, בעוד שהביקורת הייתה מועטה ושולית.
    • כך, למשל, מדיניות פעולות הגמול של דוד בן-גוריון זכתה בשנות ה-50 וה-60 לביקורת מעטה. גם בימי מלחמת סיני ב-1956 העדיפה התקשורת הישראלית את הקונצנזוס ואת הקו הממשלתי והעניקה תמיכה ברורה ביותר למעצבי מדיניות הביטחון ולצבא. עדות לכך היא הימנעותה של התקשורת מפרסום הסיוע הצרפתי המסיבי שניתן לישראל והתיאום ההדוק של ישראל עם ארה"ב ובריטניה.
    להמשך קריאת המאמר
  • ראיון החודש עם: פרופ' יחיאל לימור, ראש בית הספר לתקשורת, במרכז האוניברסיטאי באריאל
    ראיין : ברוך מאירי - 01/04/2008

    מעולם לא הייתה עיתונות חופשית  
         
      את יחיאל ("חיליק") לימור אני מכיר שנים רבות. בעיקר מעבודה משותפת, של עשרות שנים, בעיתון מעריב. עיתון שבו מילא "חיליק" תפקידם בכירים רבים. בין היתר עורך המוסף השבועי "סופשבוע", עורך עיתון הנשים היוקרתי "את" וכתב העיתון בלונדון.
    בחדר עבודתו, בקומה ה-11 בשכונת קטמון הישנה, יכול אתה להבחין במאות ספרים, בשפות האנגלית והעברית, שנושא התקשורת משותף להן. מעולם, על אף "העצבים" המתוחים של עיסוק בתקשורת, לא שמעתי את "חיליק" מרים קולו. לא על הבוסים "המרגיזים" ולא על הכתב הצעיר שמתקשה בעבודתו. השקט הנפשי הזה מנת חלקו של פרופ' יחיאל לימור גם כיום. באווירה זו התקיים גם הראיון עם "מר תקשורת".

    - עד כמה התקשורת בישראל אכן היא חופשית ?
    "בהכללה אפשר לומר כי התקשורת בישראל היא חופשית. גם "בית החופש" בניו יורק, המפרסם מדי שנה סיווג של המדינות בעולם לפי חופש העיתונות שיש בהן, מדרג את ישראל כמדינה שיש בה חופש עיתונות מלא.
    אבל, החופש הזה מוגבל, ויש עליו איומים. במילים אחרות: כשאנו שואלים אם העיתונות חופשית, עלינו לשאול, בעצם, חופשית ממה?
    יש כמה וכמה צורות של פיקוח על התקשורת:
    • פיקוח מצד השלטון. בדרך כלל, נוטים לחשוב כי פיקוח מצד השלטון פירושו הפעלת צנזורה. בפועל, אין כמעט פיקוח לפני הפרסום. גם הצנזורה הצבאית בישראל כמעט ואינה מורגשת. היא עוסקת בנושאים שהם אולי חשובים מבחינה ביטחונית, אך משקלם בכלל החומר שמתפרסם בתקשורת זעום ביותר.
    הבעיה של היחסים עם השלטון היא שונה: בידי הממשל – ולמעשה, בידי כל ממסד - הרבה מאוד מידע. אוצר זה של מידע מאפשר לו "לשחק" עם התקשורת, לעשות מניפולציות, לבצע "ספינים" ובעצם להחליט איזה מידע לשחרר, מתי לשחררו ובעיקר למי לשחררו.
    • הפיקוח מצד הבעלים. בימי הזוהר של העיתונות המפלגתית ידענו, לדוגמה, שעיתון "על המשמר", ביטאונה של מפ"ם, מביע את עמדות מחנה השמאל. כל מי שאחז בידו עיתון המזוהה עם מפלגה מסוימת לא ציפה כי העיתון יהיה אובייקטיבי ונטול השפעות. כיום, כאשר העיתונות המפלגתית נעלמה מהעולם (למעט במגזר החרדי) יש לנו, לכאורה, עיתונות פרטית, עצמאית ומשוחררת. ולא כך הוא. מי ששולט בכלי התקשורת הם בעלי ההון. אנחנו, כקוראים, איננו יודעים מה השקפותיהם, מה האינטרסים שלהם.


    להמשך קריאת המאמר
  • בזכות הקאסמים למדו התל-אביבים להכיר את תושבי הדרום
    פרופ' נעמה שפי - 01/04/2008

    האחרונות הייתי "מעורבת" במתקפת הקאסמים על הישובים עוטף עזה. ביניהם גם המכללה האקדמית ספיר, בה אני מכהנת כראש בית הספר לתקשורת.
    במשך שנים רבות ספגו ישובי הדרום, מה שמכונה הישובים עוטף עזה, ובעיקר שדרות, טילים לא מעטים של קסאמים. כלי התקשורת בישראל דיווחו על כך בהרחבה. אבל לא שאלו שאלות נוקבות. התקשורת עשתה לעצמה עבודה קלה: היא נמנעה מלשאול שאלות לעומק. הסתפקה בדיווח שטחי.
    רק בשבועות האחרונים, אולי בשל הגברת ההפגזות, ואולי בשל העובדה שהקסאמים החלו להגיע גם לאשקלון, החלו להישאל שאלות רבות משקל: מדוע הממשלה לא עשתה די כדי למגן את הישובים? מדוע לא הוצבו מספיק מוגניות בישובים השונים? ובעיקר הועלתה השאלה המרכזית: כיצד ניתן לפתור את הבעיה באופן יסודי?
    אני חייבת בנושא זה להאשים גם את עצמי: כתל-אביבית הייתה זווית הראיה שלי, כלפי מה שנעשה בדרום הארץ שונה בתכלית השינוי, ממה שאני חשה ורואה כיום בדרום. אנחנו, תושבי השפלה ובעיקר התל-אביבים, חוטאים כלפי תושבי הדרום בגדול. במשך שנים אין אנו מבדילים בין עוני למסוגלות של האנשים.
    כיום, כאשר אני מכירה את תושבי הדרום מקרוב, אני רואה מה אנשים אלה מסוגלים לעשות. אלו יכולות יש להם. והם באמת מסוגלים להרבה.להמשך קריאת המאמר
  • טורו של עורך - אנחנו והתקשורת
    אנחנו והתקשורת - 01/04/2008

        העיתונאים בעיני הציבור הרחב, הם - ממש לא יאומן - בלתי אמינים אפילו יותר מאנשי הציבור. כמו חברי כנסת ושרים. על כך תוכלו לקרוא בהרחבה בראיון שהעניק לנו, "מר תקשורת", פרופ' יחיאל לימור.
    פרופ' לימור לא יהיה לבד.
    רובו של גיליון זה הקדשנו לנושא התקשורת. בלי תקשורת חופשית ואמיצה אין דמוקרטיה. זו הסיבה העיקרית שהניעה אותנו למקד את נושא התקשורת במרכזו של העיתון. כך נעשה, קרוב לוודאי, גם בגיליון הבא של עיתון נ.צ. לדמוקרטיה.
    רבים מהכותבים לעיתון שלנו, בו אתם מעיינים ברגע זה, נחשבים בין המובילים בתקשורת הישראלית: פרופ' גבי וימן, מאוניברסיטת חיפה, פרופ' נעמה שפי, מהמוסד האקדמי מרכז ספיר, ד"ר מיכל טמיר מומחית לענייני הסכמים ותקשורת והעיתונאית הבכירה לשעבר של קול ישראל, עו"ד מירה בית-און (אמסלם), הממקדת עינינו לנקודה קצת שונה: התייחסות התקשורת לנושא החברתי בישראל.
    כבוד מיוחד הוא לנו לארח בגיליון זה את אחד המומחים הגדולים בארץ, בתחום היהדות, הפילוסוף פרופ' נפתלי רוטנברג, המכהן גם הרב של הישוב הר אדר.
    מקווה שגם אתם, בדיוק כמוני, תיהנו מהקריאה.
    ברוך מאירי

     

    להמשך קריאת המאמר
  • מושגים בדמוקרטיה - דמוקרטיה פרוצדורלית
    כללי - 01/04/2008

       החוקר והכלכלן, ג'וזף שומפטר, נחשב למי שהגדיר את הדמוקרטיה הרצויה כ"דמוקרטיה פרוצדורלית". וכך הגדירה בשנת 1943: "המשטר הדמוקרטי הוא הסדר מוסדי לשם השגת הכרעות פוליטיות, שבו נמסרת ליחידים סמכות של הכרעה, תוך מאבק של תחרות על קולות העם".
    פירוק ההגדרה לאלמנטים המרכיבים אותה מגלה את מהותה: הדמוקרטיה היא הסדר, כלומר ביסודה היא פרי של אמנה בין האזרחים המסכימים על הקמת מסגרת מוסדית-מדינית, בעלת מוסדות נבחרים, שמטרתם היא ליצור מכניזים של הכרעה בכל השאלות החברתיות והפוליטיות העומדות על סדר היום. ההכרעה בשאלות רבות אלה, אינה נעשית על ידי הציבור אלא על ידי יחידים, נבחריו של הציבור, שלהם מוקנית הסמכות לקבל החלטות. סמכות זו ניתנת לנבחרים על ידי העם, הבוחר את נבחריו. ואלה, במטרה להשיג את הסמכות, מתחרים על קולות העם, בדרך של בחירות, שבהן מוצגות הדעות השונות של המועמדים ותוכניות הפעולה שלהם. בשל הענקת הכוח לנבחרים כונה מודל זה גם "דמוקרטיה אליטרית".

    כיצד מתקבלת ההכרעה?
    על כך השיב שומפטר: "משמעותו של עקרון הדמוקרטיה אינה אלא זו: השלטון יימסר למי שהשיג תמיכת בוחרים יותר מאשר כל שאר היחידים, או הקבוצות שהשתתפו בתחרות, ויש בכך כדי להבטיח עמידתה של שיטת הרוב בתוך המסגרת של השיטה הדמוקרטית".

    האם דמוקרטיה פרוצדורלית מספקת ?
    דמוקרטיה אינה יכולה להתקיים ללא הקפדה על מערכת של פרוצדורות, שהן המכניזמים של הדמוקרטיה. הפרוצדורות, כפי שפורטו לעיל, אם מקפידים על ביצוען, הן אלה שמבטיחות את החירויות של האדם והאזרח. כל ניסיון להשעותן או להפקיען, בשל מצבי חירום, או בשל הרצון להנהיג חזון לאומי או חברתי, יוביל לחיסולה של הדמוקרטיה.
    אבל האם הן יספיקו לשמור על המסגרת הדמוקרטית במצבי חירום ובעיקר במצבים של אי שוויון חברתי וכלכלי, היוצרים מתח חברתי ופוליטי ועלולים להביא לערעור על הלגיטימציה של השלטון?
    על כך חלוקות הדעות.

    להמשך קריאת המאמר

  • על דת ומדינה (א) - בין אמונה לפונדמנטליזם דתי-פוליטי
    ד"ר אורי הופרט, עו"ד - 01/03/2008

     יש להבדיל בין הממסד האורתודוכסי ובין מאמיני האמונה הדתית. שהרי בקרב המדענים מצויים שומרי מצוות, ובין לא מעטים מבין פוסקי ההלכה הדתית יש המכירים בתוקפן של אמיתות המדע, על בסיס פרשנות כזאת או אחרת, תוך מציאת שביל הזהב, כך נהג פרופ' אפרים אורבך המנוח.
    העולם ההומניסטי, לעומת זה, אימץ לעצמו את תפיסות המדע על שינוייה. הוא עשה כן "על תנאי", תוך פתיחות כלפי כל ממצא וכל תגלית וכל גילוי של תפישה אחרת. לפי זה, כל תיאוריה יש לה תוקף יחסי - כל עוד לא ערערו אותה ממצאים חדשים. משום כך פתוחה הדרך להטלת ספק ולהצגת רעיונות חדשים. ההומניזם שם במרכז את האדם והרציונליזם גורס את האפשרות ואת הרשות להטיל ספק בכל דבר, כחלק מהותי של השקפת העולם האנושית.
    ההלכה בתפיסתה הפונדמנטליסטית "יודעת" תשובה לכל שאלה, שהרי אין בשבילה מוקדם ומאוחר. היא דוחה על הסף כל תורה שאינה מתיישבת עם השקפתה. אין בה מקום להטלת ספק, ולפיכך גם אינה יכולה להיות סובלנית לגבי תורות אחרות, אמונות ודתות, זולת אלו שלה. כל עוד גישה זו היא נחלתם של המאמינים בה בלבד –ניחא. אבל כאשר בעליה מבקשים להשליט את אמונתם מכוחו של חוק (חילוני !) ותוך שימוש בפתיחות זו שביסוד המשטר הדמוקרטי –חייבים להתקומם כל אלה שההומניזם יקר להם.
    להמשך קריאת המאמר
  • העתקת המנהיגות לשדרות - צו השעה
    גרשון אקשטיין - 01/03/2008

    איך נותנים להם הרגשה אישית שהם לא לבד ? התשובה היא תמיכת המנהיגות במקום, ומתן דוגמא אישית גרשון אקשטיין
        
    בימים קשים אלה לשדרות ויישובי עוטף עזה, כאשר עשרות טילי קאסם נוחתים מדיי יום עליהם, ישנם הרוגים ופצועים, התושבים מפונים ומתפנים מהעיר. מי לעיר האוהלים של גאידמק ומי בסיוע הממשלה למקום אחר, וחלקם אף מאיים לנטוש את שדרות לצמיתות. ריבונות המדינה נפגעת קשות ומצב הרוח הלאומי במשבר בגלל חוסר האונים. כרגע, חרף מאמצי צה"ל המרובים התקיפות והחיסולים, אין פתרון לבעיית הקאסמים.
    אומנם מנהיגינו ונבחרנו שועטים לשדרות ומרבים לבקר בה, אך בסופו על יום, הם חוזרים לביתם והתושבים נשארים לבד במצוקותיהם ואנחותיהם. מומחים ופרשנים אומרים שרק הסדר מדיני יביא לפריצת דרך והפסקת ירי הקסאמים, אך טיבם שהם מתמשכים לאורך זמן רב אם בכלל ומה עד אז?
    נשאלות השאלות באוויר: מה עוד אפשר לעשות למען שדרות שתחזיק מעמד? אכן, יש עוד דבר לעשות לאיחוד השורות והמורל הלאומי, וזאת יש לעשות מיידית כל עוד נוחתים הקאסמים בשדרות וביישובי הסביבה, והתשובה היא כן. יש מה לעשות והרבה, בעיקר בתחום התמיכה המוסרית של המנהיגות ושל נבחרי ציבור בארץ.
    מהי בעצם מנהיגות?
    להמשך קריאת המאמר
  • רב שיח בהצעות שר המשפטים
    כתב : ברוך מאירי - 01/03/2008

     


    שופט בית משפט העליון (בדימוס) אליהו מצא: קבוצות מיעוט תפגענה
     
    שופט בית משפט המחוזי בתל-אביב (בדימוס) אורי שטרוזמן: לשופטים בעליון היו מניעים פוליטיים
     
    את שנת כהונתו הראשונה של שר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן, הגדיר מנחה רב השיח, כ"אחת השנים הסוערות במערכת המשפט בישראל". השאלה הראשונה שהוצגה בפני משתתפי הרב השיח הייתה גם הקשה שבשאלות: האם יש בהצעות שר המשפטים, כדי להביא לשיפור במערכת המשפט, או שהיא מהווה סכנה לדמוקרטיה הישראלית?
    עו"ד יראון פסטינגר: "עצם הצגת נושא הרפורמה בשאלה, אם היא מסכנת את הדמוקרטיה, היא מעוותת ובלתי צודקת. מדובר כאן בויכוח אידיאולוגי עמוק בחברה הישראלית ולא בעניין אישי של פרופ' פרידמן.
    "השאלה של סכנה לדמוקרטיה מסיטה את הויכוח למקום אחר. הטענה כאילו שר המשפטים מסכן, בהצעותיו, את הדמוקרטיה –היא טענה לא רצינית. כפי שאמרתי, מדובר כאן בויכוח אידיאולוגי עמוק, שהושתק בארץ במשך שנים רבות. ועתה לא היה מנוס אלא להעלותו על פני השטח".
    השופט (בדימוס) אורי שטרוזמן: "מנחה הערב שאל אם יש בהצעות סכנה גדולה או שיפור? ובכן, חוסר האימון במערכת המשפט בכלל, ובבית משפט העליון בפרט, החל עוד לפני שהשר פרידמן העלה את הצעותיו. אני רואה בהצעות שר המשפטים, כמי שרוצה להחזיר את השפיות למערכת המשפט".
    עו"ד משה גורלי: "בלי ספק, השר פרידמן יוצא דופן מקודמיו בתפקיד. בראש וראשונה מעמדו והרקע המשפטי שלו, שונים מקודמיו; השרים הקודמים תמיד חסו תחת גלימתו של נשיא, או נשיאת בית משפט העליון.
    "השר פרידמן אכן הגיע לתפקידו עם אג'נדה מסודרת, שאחת ממטרותיה היא הקטנת סמכויותיו של בית משפט העליון".
    השופט (בדימוס) אליהו מצא: "כאשר אני שומע את מר פסטינגר מדבר על בית משפט העליון, כפי שהוא דיבר, לרגע היה נדמה לי שנקלעתי לדיון על... המאפיה הסציליאנית. פרופ' פרידמן התמנה לתפקידו לא בשל היותו מומחה בענייני חוזים. אלא מטעמים אחרים. ייתכן, שכמה מהצעותיו מצדיקות דיון ציבורי. אולם צריך לזכור, שגם הצעתו, לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, נדונה כבר על-ידי ועדה מיוחדת, שהגיעה למסקנה שאין מה לשנות. הצעות השר פרידמן, אם אכן הן תתקבלנה, יגרמו לכך, שיהיו לנו בארץ שופטים מטעם. בזה אני רואה את הסכנה הגדולה לדמוקרטיה.


     



    להמשך קריאת המאמר
הדף הבא   1 2 3 4 5 6 7 8   הדף הקודם
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.